צלם: רונית סבירסקי
פיאט 500 "מהכביש למוזיאון" בהשראת רון ארד במוזיאון העיצוב חולון
צלם: רונית סבירסקי
מושב ממכונית רובר ישנה שהפך לכסא
צלם: רונית סבירסקי
פרח מיובש בצבע לבן - פיאט 500 שהפכה לדו-ממד
צלם: Marie Clerin
Bodyguard 2008 - Marie Clerin
צלם: Vitra_Design_Museum
Well Tempered Chair 1986 - Vitra_Design_Museum

ארד מפלדה

מאת: רונית סבירסקי

 

שש מכוניות מעוכות תלויות על קירות מוזיאון העיצוב חולון בתערוכה החדשה "ברוורס" שנפתחה ב-19 ביוני 2013. למעצב רון ארד כמו למרבית הגברים יש חולשה למכוניות אבל הוא אוהב אותן מעוכות. בשפה מקצועית הוא קורא לזה להפוך מוצר תלת-ממדי שימושי לדו-ממדי חסר שימוש. הוא לא בחר למעוך דגמי פרארי שנת 2013 אלא את הפיאט 500 הנוסטלגית והמתוקה שנולדה באיטליה בשנת 1957 ויוצרה עד 1975. כיוון שהמכונית הראשונה עליה נהגתי הייתה פיאט 500 שנת 59  והיא הייתה יותר מבוגרת ממני, היה לי קל להתחבר למושגים האמוציונאליים שעליהם מדבר ארד כשהוא מתייחס לצ'ינקווצ'נטו, שזה שמה האיטלקי של הקטנטונת.

                                                                          מודל מעץ משנת 1956 על פיו יוצר פיאט 500 (צילום: רונית סבירסקי)

 

פרחים באגזוז

התערוכה היא מעין הסתכלות והקפאת העבר עם מבט לעתיד. ארד בחר לקרוא למכוניות הדחוסות "פרחים מיובשים". שם שמעלה זיכרונות מהימים שבהם יבשנו פרחים למזכרת בשיטת הדחיסה בין שני ניירות. בתערוכה לכל "אוטו-פרח" יש צבע אחר ופרופיל אישי משלו. מסתבר שלא כל כך פשוט למעוך מכונית ככל שתהיה קטנה. מסכת "העינויים" של ה-500 החלה בניסויים על קטן. כדי לבחון את תוצאת הדחיסה נמעכו דגמי צעצועים עד שהתקבלה התוצאה המבוקשת. לאחר מכן נבדקה עוצמת הדחיסה על מכונית בגודל טבעי. היא נרמסה על ידי דחפור וטרקטור ולבסוף הוכן המדחס שהתאים לפרויקט.

                                                              

פרח מיובש בצבע כחול כהה (צילום: רונית סבירסקי)

 

דאנטה נגד רודי

המכוניות הוצבו על קירות הגלריה העליונה של מוזיאון העיצוב כשבמרכז מככבים זה מול זה העבר והעתיד, ישן מול חדש. ארד הצליח לקבל מחברת פיאט את הדגם המקורי שעל פיו בנו את ה"פיאט 500". דגם עץ שעוצב בשנת 1956 בעבודת יד על ידי דאנטה ג'יאקוזה ללא מחשבים וטכנולוגיות מתקדמות. חללי הפנסים העיוורים של דגם העץ מביטים הישר אל חללי העיניים הפעורים של דגם מתכתי בוהק. הדגם הבדיוני זכה לשם "רודי ג'יאקוזה" והוא עשוי מאות מוטות פלדת אל-חלד מלוטשים. 

                                                                         

המודל המקורי של פיאט 500 מול הדגם העתידני מפלדה (צילום: רונית סבירסקי)

 

המושב של גוטייה

החלל המרכזי של התצוגה מוקף בקירות שיוצרים חיץ למראית עין ושולחים את המבקרים אל "מאחורי הקלעים". מעבר לקירות מוצגות עבודות שונות של ארד שחלקן הארי הם כסאות. החוט המקשר הוא כיסא מכונית הרובר, שהפך לאחת היצירות הנמכרות של ארד במהלך שנות עבודתו. סיפורו של הכסא מתחיל בסטודיו של ארד בקובנט גארדן באנגליה בשנת 1981. הוא פרק את מושב המכונית האנגלית המפורסמת ממגרש גרוטאות, הוסיף רגליים מקומרות מצינורות ויצר ממנו מושב ביתי. באחד מסופי השבוע הופיע בפתח הסטודיו אדם שביקש להיכנס. ארד הסביר שהסטודיו סגור והאיש התעקש שהוא רק רוצה לקנות את כסא הרובר. ארד שמח להודיע לו שהסטודיו פתוח בהחלט. כשהאורח סיים לרכוש 6 כסאות רובר הציג את עצמו ז'אן פול גוטייה.

 

מודה ויושב

כסא הרובר שהפך ללהיט זכה לגרסאות נוספות ביניהן כסא מפלדה מצופה כרום בוהק וכסא אחר עשוי מפלדה חלודה ומצופה בפאטינה שמעניקה לו מראה של עור ועץ. בתערוכה מוצגים כסאות מודרניים מפלדת אל חלד מלוטשת, פלדת פחמן רכה, כסאות מתכת מעוכים בדומה למכוניות, עגלת סופר מחוצה, פח אשפה מכווץ וכסאות נדנדה מתכתיים. ארד עובד על הכיסא לפי הגדרתו "עד שהוא מודה שהוא כיסא" ומגיע אל תחושת הנוחות הנדרשת. לצד היצירות הוצבו מסכי וידאו שמתארים את תהליך העבודה המלווה בהסבריו של האמן.

                                                                      כסא עשוי מפלדה (צילום: Marie Clerin)   

 

מעיכה דיגיטלית

בגלריה התחתונה מוצגת הדמיה דיגיטלית של תהליך המעיכה שביצע ארד על מכוניות פיאט 500. "נפילה 2013" הוא פסל שיוצר בטכניקת הדפסה תלת-ממדית שמדמה את אחד משלבי המעיכה של רודי ג'יאקוזה לצד הדפסים דיגיטליים על נייר שמציגים את תוצאות ההדמיה. בנוסף, מוצג מבחר מתוך עבודותיו האחרונות של ארד בדמות אובייקטים מפוסלים שעוצבו בטכנולוגיות דיגיטליות. עבר מול הווה, עבודת יד בניגוד לטכנולוגיה ממוחשבת, שימושי שהופך לאמנותי. הזדמנות להכיר את הארד שמאחורי הפלדה.

               

 עגלת קניות דחוסה (צילום: רונית סבירסקי)

 

התערוכה נפתחה ב-19 ביוני  ותנעל ב-19 באוקטובר 2013