דרך נוף קריית אתא - יערות ציפורי

דרך נוף קריית אתא משלבת פריחות, ארכאולוגיה וחניוני פיקניק בצל העצים. שדות ירוקים, תצפיות נוף, אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים הקשורים לתקופת המשנה והתלמוד והשנים בהן ישב הסנהדרין בגליל.

דרך נוף קריית אתא מוכרת גם בשם "דרך נוף יערות ציפורי" ואורכה כ-16 קילומטרים. שביל עפר כבוש עובר דרך גבעות האלונים של שפרעם שנראות כגבעות עגלגלות מסלע קירטון. צופים אל אפיק נחל ציפורי, עמק זבולון, יערות אלונים והכרמל שנשקפים בחלונות נוף בין עצי היער.

צמחייה ירוקה, פריחות ועדרי כבשים    צילום: רונית סבירסקי

תצפיות נוף, מתחמי פיקניק ומשחקים

המסלול מתחיל בשכונת גבעת טל שבקריית אתא נוסעים דרך חורש אלון תבור, אלה ישראלית ולבנה רפואית. מרבית הנטיעות שנעשו ביער בשנות ה-50 ו-60 הן של אורן קפריסאי, ברוש מצוי, אורן ירושלים ואורן הצנובר. בדרך תצפיות נוף לכיוון מפרץ חיפה, הכרמל, עמק זבולון ונחל ציפורי. בין עצי היער פזורים חניוני נופש פעיל ובהם שולחנות פיקניק מאבן, עץ או מוזאיקה ומתקני משחקים. ממשיכים אל חרבת אושה שנמצאת בתוך שטח מגודר המשמש גם למרעה בקר. אושה הקדומה מזוהה עם מרד בר כוכבא וחורבן היישוב היהודי ביהודה. הסנהדרין והנשיאות עברו לגליל ומרכז פעילותם היה באושה.

חורש ים תיכוני, סוסים ואנפות      צילום: רונית סבירסקי

גת עתיקה ו"אבן השבת"

נכנסים לגן הלאומי, עוברים דרך מעבר הולכי רגל מיוחד שאינו מאפשר יציאה לבקר. פוסעים על שבילים שהוכשרו על ידי תלמידי בית ספר ניצני זבולון ולאורכם דמויות "דחליל" שעליהם הסברים היסטוריים על האתר. בשטח צומחים שיחי צבר גדולים שנראים כמו גדר חיה, עצי אלה אטלנטית עבי גזע ובקצה הדרך גת עתיקה. חוזרים אל דרך הנוף ופונים צפונה במורד הדרך לכיוון "אבן השבת". יורדים ברגל או ברכב שטח דרך חורשת ברושים כ-450 מטרים ופונים מזרחה. 30 מטרים מהפנייה נמצאת אבן שטוחה שעליה כתובת ביוונית הכוללת 12 אותיות. חוקרים זיהו באותיות את המילה שבת ומשערים כי האבן סימלה את תחום השבת של אושה. בסמוך ל"אבן השבת" מצויה מערה, שמזוהה עם קברו של רבי יהודה בן בבא ומשמשת כאתר תפילה. יהודה בן בבא היה מעשרת הרוגי מלכות ששילם בחייו על כך שהסמיך רבנים בניגוד להנחיות השלטון הרומי.

אבן השבת של אושה      צילום: רונית סבירסקי

ניתן לסיים את המסלול בפיקניק באתר הסמוך לחרבת אושה וישנה אפשרות להשלים את הנסיעה על דרך הנוף עד הישוב אלון הגליל. הדרך ממשיכה לכיוון עין יבקע על גדות נחל ציפורי, משם ל"ראס אל עין" או בכינויו "מעיין הסוסים", חולפים על פני טחנות הקמח, נוסעים לאורך ערוץ נחל ציפורי ומסיימים ב"טחנת הנזירים".

גת עתיקה    צילום: רונית סבירסקי

איך מגיעים: מצומת סומך (כביש 780). ברמזור הראשון פונים מזרחה (שמאלה) ממשיכים בדרך מנחם בגין, כ-3.5 קילומטרים, עד קצה הכביש לכיוון שכונת גבעת טל. בכיכר פונים לעבר היער ודרך הנוף לאחר שעוברים מתחת לגשר כביש מספר 70