שמורת הטבע "אירוס הביצות" בגולן - פריחת הנרקיסים ולאחריה פריחת האירוסים

שמורת הטבע "אירוס הביצות" ידועה גם בשם "אחו-נוב" והיא ממוקמת בדרום רמת הגולן בין חיספין לנוב. השמורה מושכת אליה מבקרים רבים בחודשים דצמבר-תחילת פברואר בעונת פריחת הנרקיסים, ובסוף פברואר-מרס כשאירוס הביצות פורח. פריחת הנרקיסים נמצאת בימים אלה בשיאה ומזג האוויר הסגרירי משדרג את חוויית הטיול בגולן.

צילומים: רונית סבירסקי

שמורת אחו נוב

עם רדת הגשמים מתכסה אדמת השמורה במים שמצטברים בגובה סנטימטרים בודדים מעל פני הקרקע. האדמה החרסית, שמאפיינת את האזור הופכת לשכבה בלתי חדירה כשהיא באה במגע עם מים. המבנה הטופוגרפי המישורי והניקוז הבלתי סדיר מונעים מהמים לחלחל או לזרום וכך על ידי הצטברות המים נוצרת ביצה.

שלוליות ואחו ביצתי    צילום: רונית סבירסקי

400 מיני פרחים וצמחים

שטח השמורה משתרע על פני מישור של 763 דונמים וגדלים בו כ-400 מיני פרחים וצמחים שונים. פרט לשתי שלוליות, זהו אחו ביצתי. הביצה נוצרה משילוב של כמה גורמים: שיפוע מתון, ניקוז מים לא סדיר, משקעים רבים יחסית וזרימה עילית רבה. השטח מוצף בעונת החורף בין החודשים נובמבר עד מרץ יוצר מגוון בתי גידול: שטחי מים עומדים שעומקם סנטימטרים ספורים, גומות רדודות מלאות מים שסביבן קטעים יבשים, שלוליות עונתיות רדודות בעומק 30-20 סנטימטרים ושתי בריכות עמוקות שעומקן 2-1 מטרים.

פריחה עונתית מגוונת     צילום: רונית סבירסקי

מרבדי הפריחה בשמורה משתנים לפי עונות השנה. הראשונים לפרוח הם הנרקיסים (דצמבר-ינואר), לאחר מכן פורחים הרומולאה הסגלולית, העיריוני הצהוב, תורמוס ההרים ואירוס הביצות הנדיר (פברואר-מרץ). תלתן הביצות ושעורת התבור פורחים בחודשים אפריל ומאי, שיח אברהם מצוי, כרפס הביצות, יינית חרוזה, כף-צפרדע אזמלנית וקנרס סורי פורחים בין יוני לאוגוסט, בספטמבר- גרגיר נחלים ועדשת המים הגיבנת, ובין אוקטובר לנובמבר - סתוונית ירושלים.

מרבדי נרקיסים בינואר פברואר     צילום: רונית סבירסקי

ריכוזים מרשימים בגולן

בימים אלה בשיא הפריחה של חודש ינואר מתגלים לעיני המטיילים מקבצים מרשימים של הפרח הלבן בעל הכתר הצהוב.  טיול מעגלי באחו נוב מתחיל בחניון השמורה ומסתיים כ-200 מטר צפונית לחניון. מקפידים להישאר על השביל, שנסלל סמוך לריכוזי הפרחים, כדי לשמור על הטבע ועל הפרחים המוגנים שבשמורה ולמנוע נזקים הנגרמים מעומס מטיילים. סוף המסלול על כביש סלול המאפשר לנכים נגישות לפריחה ולשמורה. המסלול קצר ומתאים למשפחות עם ילדים.

איך מגיעים:

לבאים מצפון: בצומת המפלים פונים לכיוון דרום (כביש 808), ממשיכים בכביש 98 לכיוון חיספין.
לבאים מדרום: עולים דרך צומת כורסי (כביש 789), בצומת אפיק פונים שמאלה לכביש 98 לכיוון חיספין.
בכניסה לחיספין פונים ימינה ולאחר כ-20 מטר פונים שמאלה לחניון השמורה.

הנרקיס המצוי

• נרקיס העמקים והביצות פורח בסוף דצמבר ותחילת ינואר
  • נרקיס ההרים פורח מנובמבר עד דצמבר
  • הנרקיסים בנגב קולטים במהירות את מי הגשם הראשון ופורחים
  • הנרקיס נפוץ בכל ארצות הים התיכון ועד אירןפרח נכון: פרח, גביע או כותרת שניתן לחצותם לאורכם לשני חלקים סימטריים על-ידי שני מישורים לפחות