צלם: רונית סבירסקי
לראות ולהקשיב לצלילים - תערוכת "סאונד" במוזיאון העיצוב בחולון
צלם: רונית סבירסקי
צמד אוצרות תערוכת סאונד מאזינות לצלילים הבוקעים מהקיר
צלם: רונית סבירסקי
טוק נגן תקליטים אנכי של רועי הרפז
צלם: רונית סבירסקי
נבל עצום שמיתריו נעים
צלם: רונית סבירסקי
תכשיטים מרשתות של רמקולים
צלם: רונית סבירסקי
100 רמקולים בחזית המוזיאון

להקשיב לתערוכה

מאת: רונית סבירסקי

 

בעידן שבו אנחנו מוקפים ברעשי רקע ובדרך כלל שומעים אבל לא בדיוק מקשיבים, נפתחה במוזיאון העיצוב בחולון תערוכת "סאונד" שגורמת לנו להקשיב. תערוכה שמזמינה את הקהל להפסיק את המרוץ המטורף ולהאזין לצלילים. התערוכה תתקיים בין 29 ביוני עד 28 באוקטובר 2017.

 

רדיו-פונוגרף 1966 - אקילה ופייר ג'יאקומו קסטיליוני      צילום: רונית סבירסקי

 

הילדים, שנולדים היום עם סמארטפון ביד, לא ידועים איך נראה הרדיו האיקוני שהיה מרכז החיים במאה ה-20. כל המשפחה התכנסה סביב המכשיר שהנפיק מידע וצלילים בחזקת מדורת השבט. הם גם אינם מכירים את ה-MP3 שהפך את חיינו כשנכנס בפעם הראשונה הביתה. זאת הייתה מסיבת שחרור. אירוע שאיפשר לשמוע מוזיקה אישית בכל מקום בכל שעה הישר לתוך האוזן.

 

הרעיון לחשוף את הקשר בין העיצוב לצליל נולד במימון הקרן הבינלאומית למוזיקה באיטליה. צמד יוצרות דומיטילה דרדי ואליזבת'ה פיזו אצרו תערוכה שהציגה עשרות אובייקטים אייקונים של מערכות שמע משנות ה-60 של המאה הקודמת ועד העיצובים החדשניים ביותר. על הבסיס הזה, תוך התאמה למבנה המיוחד שתכנן רון ארד למוזיאון העיצוב, אצרו שתי יוצרות צעירות מישראל, לילך שטיאט וענת ספרן את תערוכת "סאונד".

 

גרמופון לינארי    צילום: רונית סבירסקי

 

 

בגלריה העליונה תחת הכותרת "לראות סאונד" מוצגים עשרות אובייקטים של מעצבים מקומיים לצד מעצבים בינלאומיים, המבטאים את התפתחות טכנולוגיית הסאונד והצלילים  והשפעתה על עולם העיצוב.  אובייקטים איקוניים כמו Phonosuper, רדיו-פטיפון של דיטר ראמס מ-1960, לצד עבודות של מעצבים עכשוויים ביניהן רמקול MUO האלחוטי של רוס לאבגרוב, שמייצגת האת העידן החדש של שימוש אישי במכשירים ניידים.

 

 רמקול MUO האלחוטי של רוס לאבגרוב   צילום: רונית סבירסקי

 

התערוכה כוללת גם פרויקטים אינטראקטיביים שהופכים את המבקרים מצרכני סאונד ליצרני סאונד:  Lego Music של Esteban Cardona & Benson Rong יאפשר למבקרים ליצור סאונד דרך משחק עם אבני לגו, ואילו באמצעות Ototo של יורי סוזוקי יוכלו המבקרים לממש את הפוטנציאל המוזיקלי הטמון בכל אובייקט - חולצה, כוס ואפילו בננה.

 

 מיצג אינטראקטיבי   צילום: שי בן אפרים

 

 

אובייקטים לבעלי צרכים מיוחדים מיוצגים בצמד הרמקולים MISS שעיצבה שרונה מרלין מיועד למשתמשים בעלי קשיי שמיעה. הרמקולים מתרגמים קולות למרקמים ויזואליים וויברציות ברצפה, המורגשות באמצעות כפות הרגליים. הפלטפורמה המוזיקלית הטיפולית "סנכרון" בעיצוב קנת טיי עוזרת להורים ולילדים אוטיסטיים לפתח ערוץ תקשורת באמצעות אימפרוביזציה מוזיקלית.

 

מגבר קרמי 2009 - אנדרו ביומונט     צילום: רונית סבירסקי

 

בגלריה התחתונה ממוקם מיצב יוצא דופן "להרגיש את הסאונד" שמורכב משתי מערכות רמקולים ב-16 ערוצים, האחת היקפית והשנייה מוטמעת בגבעה המרכזית. המבקרים מוזמנים לחוות את הסאונד ואת התצוגה החזותית שלו בישיבה ובשכיבה על הגבעה שמתפרשת על פני החלל המרכזי של הגלריה. האמנים: רופרט הובר, גיורי פוליטי, דני מאיר, אלון פרץ, אילן גרין, אוהד פישוף, גלעד כהנא והאחיות לוז יצרו עבודות סאונד מקוריות המותאמות למיצב. המוזיקה מתנגנת בחלל אפלולי ודמויות הצופים ששרועות על הספות מוקרנות על התקרה ומשנות צורה וצבעים בהתאם לצלילים.

 

מתפרקדים ומאזינים לצלילים    צילום: שי בן אפרים

 

החלק השלישי בתערוכה נקרא "ארכיטקטורה של סאונד". אל קירותיו החיצוניים של המבנה המיוחד שתכנן רון ארד הוצמדו כ-100 רמקולים באמצעות מגנטים והם משמיעים צלילים ב-16 ערוצים תוך התייחסות לצורה, לחומר ולסביבה בה נמצא המוזיאון. המיצב ישתנה בהתאמה לשעות היום והמבקרים יוכלו ליצור צלילים שיתווספו לקולות שיופקו מהמבנה. חברת הרמקולים הישראלית "מוראל" היא זו שאחראית על אספקת כמות הרמקולים העצומה שהתערוכה הזו נדרשה לה.

 

שתי תערוכות נוספות נאצרו מתוך הפריטים הקיימים באוסף המוזיאון ומתכתבים עם נושא הסאונד. "מבעד לרשת" של הצורפת דנה ברקוביץ' שאוספת רשתות של רמקולים משומשים ומעצבת מהם תכשיטים. ניתן להאזין לתהליך העבודה של חכים ברקוביץ' שכולל: ניסור, חיתוך, שיוף ומכות פטיש. הצלילים הוקלטו על ידי אמן הסאונד אלעד שניידרמן (Phd). בסטודיו מוצגת התערוכה "חוזר בלופ" שהיא אוסף של אובייקטים המזוהים עם מקצב חוזר (רפיטטיבי).

 

התערוכה תלווה בפעילויות וסדנאות עיצוב לכל המשפחה שיתקיימו בשבתות בחופשת הקיץ ובימי חול.