צלם: רונית סבירסקי
מחזה מוזיקלי חדש "סימני דרך" של תיאטרון הבימה המבוסס על חייה של נעמי שמר
צלם: רונית סבירסקי
נפרדת מיואב שיוצא לקרב
צלם: רונית סבירסקי
ההחלטה על יציאתה ללימודים באסיפת הקיבוץ
צלם: רונית סבירסקי
מארחת את הבוהמה התל אביבית בביתה
צלם: רונית סבירסקי
גיל ה-40 השובב
צלם: רונית סבירסקי
ההיכרות עם בעלה השני

נעמי שמר שלא הכרתם

מאת: רונית סבירסקי

 

במסגרת פסטיבל "בציר חדש" המתקיים בסוכות בעיר יבנה המציינת 70 שנה להקמתה, עולה המחזה המוזיקלי החדש של תיאטרון הבימה "סימני דרך" המבוסס על חייה של היוצרת, הפיזמונאית והמלחינה נעמי שמר.

 

הילדות והזקנה בקבוצת כנרת     צילום: רונית סבירסקי

 

מה הייתה נעמי שמר חושבת על המחזה החדש על חייה? לא בטוח שהייתה מאושרת. הפרפקציוניזם שלה לא איפשר לה להיות מרוצה מעצמה והביקורת העצמית קרוב לוודאי הייתה מקשה על ההנאה מהתוצאה. אבל דבר אחד כנראה היה משמח אותה, שארבע נשים יפות, שחקניות וזמרות מוכשרות משחקות את תפקיד חייה. רוני דלומי היפהפייה משחקת את שמר בצעירותה כשצמתה מושלכת על כתפה. רויטל זלצמן היא נעמי של גיל הארבעים הפרוע והתזזיתי. דפנה דקל, שמזכירה אותה בדמותה ובשיערה השחור החלק, היא שמר המבוגרת שמצאה סוף סוף את השקט ואת הדמות על סף ערש דווי מגלמת גילה אלמגור/סנדרה שדה.

 

רוני דלומי, טל מוסרי וריקי בליך      צילום: רונית סבירסקי

 

סאגת חייה המורכבת נחשפת במלואה ופותחת צוהר לאפיזודות אישיות מאוד, רומנים עם גברים צעירים, מסיבות רוויות אלכוהול עם מיטב הבוהמה התל אביבית והחשיפה הקשה מכולן, שמנגינת ירושלים של זהב "נגנבה" משיר עם באסקי. אם אתם לא נימנים על כתבי הרכילות סביר להניח שחלק מן העובדות יהיו חידוש עבורכם. דעותיה הפוליטיות שזורות במהלך המחזה ומחדדות את גישתה הימנית הקיצונית לארץ ישראל השלמה שלא מעט הייתה בעוכריה. אין ספק שהיא הייתה רווה נחת מהעובדה שנושא "גניבת" מנגינת ירושלים של זהב מטוהר לקראת סוף המחזה ומציג את העובדות לאשורן.

 

היא נולדה וגדלה בקבוצת כנרת ועברה לתל אביב כדי ללמוד מוזיקה. המחזאים גיורא יהלום ואורן יעקובי בבימויו המוצלח של משה קפטן יצרו מעברים מתוחכמים בין ארבעת הדמויות של שמר. הם מעלים תמונות מימי נעוריה בהם דנו בקיבוץ על גורלה אם תוכל לצאת ללימודים בעיר הגדולה. לצדה עמדה שרה, רעיתו של שאול אביגור, ששכנעה את חברי הקיבוץ לאפשר לה ללמוד. המחזה נוגע בטרגדיה האישית של שרה ששכלה את בנה במלחמת העצמאות וקברה אותו ללא נוכחות בעלה, שהיה אחראי על הקמת השירות החשאי של ההגנה ושהה באותה עת בחו"ל. שמר מאבדת חברים ואהובים לאורך הדרך. את אהובה הראשון שלא השלים עם עזיבתה לתל אביב והרעיב עצמו למוות, חברתה הטובה ביותר שנטשה אותה על רקע דעותיה הפוליטיות, גירושיה הראשונים מהשחקן גדעון שמר ואכזבות רומנטיות ששברו את לבה. המחזה בהחלט מציג נעמי שמר שמרבית הציבור לא הכיר.

 

נעמי שמר (רויטל זלצמן) ובעלה מרדכי הורביץ (שחר ישי) צילום: רונית סבירסקי

 

הקאסט כולל 12 שחקנים ורקדנים שלוקחים חלק בסיפור המחזה ובביצוע השירים הידועים. אורן דר עשה עבודה טובה בהתאמת הבגדים לרוח התקופה מימי הקיבוץ, דרך הסגנון העירוני המעוצב ועד שמלות הרקמה הערבית שנהגה ללבוש בסוף חייה. עיצוב הבמה של שני טור מינימליסטי ומשקף את נופי הכנרת, השקיעות האדומות, צמחי הקנה ודקלים שפלי צמרת.

פסנתר ניצב בלב הבמה ומשמש כעין ליווי חי לשירים אבל למעשה נגינת הפסנתר מגיעה מצד הבמה שם יושבים צמד פסנתרנים מקצועיים שמנגנים את השירים בלייב.

 

שיריה של נעמי שמר הם פס הקול השזור בתולדות המדינה ובוצעו במקור על ידי מיטב הזמרים הישראלים, הלהקות הצבאיות, הגשש החיוור ושלישיית גשר הירקון. הקהל היבנאי התקשה להתגבר על החשק להצטרף לזמרים ובחלק מן ההצגה הם נסחפו לשירה בציבור. מעניין איך התל אביבים יגיבו לסיטואציה.

 

ארבע השחקניות שמגלמות את דמותה של נעמי שמר    צילום: רונית סבירסקי

 

רוני דלומי, בעל איכות קול נדירה, מעניקה לשירים אינטרפרטציה אישית מעולה. דפנה דקל מצליחה להחיות את דמותה של שמר כמעט במדויק ומבצעת בעדינות האופיינית לה את השירים ואילו רויטל זלצמן נכנסת היטב לנעלי שמר הסוערת, הרומנטית וחסרת המעצורים. סנדרה שדה היא נעמי המבוגרת, החולה והמיוסרת שעושה את חשבון הנפש שלה לקראת סוף חייה ואת התפקיד הזה היא מבצעת ברוטציה עם גילה אלמגור. כשההצגה תעלה אחרי תקופת ההרצה ביבנה על בימת תיאטרון הבימה צפוי לקהל להיט שמתקשר היטב לחגיגות 70 שנה למדינה.  ביבנה היא תוצג עד ה-9 באוקטובר ובתיאטרון הבימה החל מ-23 באוקטובר 2017.