צלם: רונית סבירסקי
גן של פסלים אנושיים במדינה ניו ג'רסי ואוסף אמנות נדיר במוזיאון בארנס בפילדלפיה
צלם: רונית סבירסקי
פסלו של ג'ונסון - ואן גוך שמצייר את בית הקפה
צלם: רונית סבירסקי
הפסל המתפורר של Joyce J. Scott
צלם: רונית סבירסקי
פיסול מודרני
צלם: רונית סבירסקי
ציור של רנואר במרכז בארנס לאמנות
צלם: רונית סבירסקי
ציור של ואן גוך במרכז בארנס לאמנות

פסלים אנושיים ואוסף ציורים נדיר

מאת: רונית סבירסקי

 

מיליוני מבקרים פוקדים מדי שנה את גן הפסלים בהמילטון ניו ג'רסי ואת אוסף הציורים הנדיר של מרכז בארנס לאמנות בפילדלפיה. שתי סיבות מצוינות לצאת מניו יורק ולבלות חצי יום בטבע יפהפה שחובק אמנות יוצאת דופן.

 

 שחזור בריכת הנופרים של מונה בג'יברני      צילום: רונית סבירסקי

 

גן הפסלים בהמילטון במדינת ניו ג'רסי נקרא Grounds For Sculpture והוא מרוחק כשעה נסיעה מניו יורק. זהו פארק ענק מטופח להפליא שבין עציו ומרחביו הירוקים פזורים פסלים שנראים אנושיים לחלוטין. המבקרים תוהים לא פעם אם הם רואים אדם בשר ודם או פסל שנראה חי  ונושם.  

 

 פסל של זוג אוהבים בחיק הטבע      צילום: רונית סבירסקי

 

הפארק שימש כמתחם לירידים ולתערוכות של מדינת ניו ג'רסי New Jersy עד שהפך לגן אמנות ב-1992 על ידי סוארד ג'ונסון Seward Johnson, אחד מבניה של המשפחה שהקימה את מפעל ג'ונסון אנד ג'ונסון. סוארד, פסל ופילנטרופ, חיפש דרך להציג לקהל הרחב יצירות אמנות שלו ושל פסלים אחרים תוך שילובם בטבע. הוא השתמש בביתני התערוכות שנותרו בשטח להצגת פסלים ותערוכות ואת הבניין המרכזי הפך לסטודיו עם ציוד שאיפשר לאמנים ופסלים לעבוד וליצור במקום.

 

 פיסול תמונתו של מאנה "ארוחת בוקר על הדשא" בשילוב מדויק עם הטבע    צילום: רונית סבירסקי

 

גן יפהפה ומאות פסלים

כיום מוצגים בפארק 270 פסלים, עבודות אמנות ומיצגים, חלק גדול של פסלים אנושיים מעבודותיו של סוארד ג'ונסון ולצדם עבודות של אמנים ידועים ביניהם קלמנט מדמור, אנטוני קארו, בברלי פפר, קיקי סמיט, ג'ורג סיגל ואחרים. ישנן עבודות שנבנו בלעדית עבור הגן כמו Space of Stone של מגדלנה אבאקנוביץ' ו-Garden State של איזאק ויתקין. עבודות מסוימות מוצגות בגן לפרקי זמן קצרים ומוחלפות באחרות כך שכל ביקור הוא חוויה שונה מקודמתה.

 

התאמה בין הפסל לסביבה הטבעית     צילום: רונית סבירסקי

 

במרכז המבקרים והקבלה מוצג פסלה של מרלין מונרו בסצינת החצאית המתעופפת, חבורת נגני ג'אז אפרו-אמריקנים ודמות הברוקר מכוסת האפר שצולמה באסון התאומים. מסלולי הליכה מסודרים עוברים בין עצים ומדשאות רחבות ידיים והפסלים שזורים ביניהם. בחורה שרועה בצל העצים וקוראת ספר, זוג שוכב על הדשא חבוק, ואן גוך מצייר את בית הקפה ולידו ניצב בקבוק "אבסינט" שהוגדר באותן שנים כרעל.  לצדו ניצב פסל הזוג הרוקד שמתנשא לגובה של 3 מטרים. אבא מניף את ילדו על כתפיו, גבר בחליפה ממהר לעבודה וסבא משחק עם נכדו.

 

יצירה מפוסלת של ג'ונסון בהשראת ציור של רנואר    צילום: רונית סבירסקי

 

פסלים בהשראת ציורים מפורסמים

הגן עצמו מעוצב ביד אמן שמחברת בין הטבע הפראי לגן מטופח ביד אדם. על שפת האגם הגדול של הפארק הציבו דייג עם חכה, נחל קטן ובריכת מים הפכו לתמונה מדויקת המשחזרת את בריכת הנופרים של מונה בג'יברני. תחת סככת בית קפה שוחזר הציור המפורסם של רנואר מבית הקפה הפריזאי. אחת התמונות המפורסמות של אדוארד מאנה "ארוחת בוקר על הדשא" שוחזרה במדויק על ידי ג'ונסון ושולבה כך שהטבע והסביבה מהווים חלק מן הסצנה. במקום חבוי, שקל מאוד לפספס אותו, יצרה הפסלת קרול פיורמן סצינת רחצה של בחורה עובדת שלקחה פסק זמן למקלחת, רגע פרטי ואינטימי שהופך ברגע לחשוף לציבור.

 

זוג על גשר בהשראת ציור של מאנה    צילום: רונית סבירסקי

 

ישנם בגן גם מיצבים ופסלים מודרניים. שימוש בחומרים טבעיים כמו גזעי עץ משולבים בנחושת של רוברט רסלר,  לצד פסלי מתכת בוהקים שהטבע משתקף בהם. אחד הפסלים המיוחדים הוא עבודתה של Joyce J. Scott שנקראת Graffiti Harriet. הפסל שעשוי בוץ, חמר וקש, מציג את דמותה של הארייט טובמן, שהחלה את חייה בעבדות וסיימה כאשה חופשיה, לוחמת ופמניסטית. סקוט פיסלה אותה כדמות ענקית שאוחזת ברובה ושיבצה בה חרוזים וזכוכיות צבעוניות. שיני הזמן ומזג האוויר גורמים להתפוררות הפסל ונשירת העיטורים. ככל שהזמן חולף הפסל הולך ונעלם והצבעוניות שלו נמוגה.

 

ראש אשה אפוף אדי מים     צילום: רונית סבירסקי

 

אוסף נדיר של יצירות אמנות

מרכז לאמנות "בארנס" Barnes Foundation בפילדלפיה Philadelphia נמצא במרחק של שעה נסיעה מגן המילטון. ד"ר אלברט בארנס נולד בפילדלפיה ב-1872 למשפחה מהמעמד הבינוני והתגלה כמחונן. הוא למד כימיה באוניברסיטה בגרמניה אבל לא הפסיק לחלום על הקמת מרכז ללימודי אמנות בחיבור עם הטבע. ב-1908 הוא הקים חברה להכשרה בתחום הפילוסופיה לקהל הרחב וב-1912 שלח את אחד מחבריו שהיה אמן בפני עצמו לאתר ציירים מוכשרים בפריז ולרכוש עבודות. שני הציורים החשובים הראשונים שנרכשו היה "הדוור" של ואן גוך ו"אשה צעירה עם סיגריה" של פיקאסו.

 

מרכז האמנות "בארנס"     צילום: רונית סבירסקי

 

הרכישות הבאות נעשו ברובן על ידי בארנס עצמו והוא הוסיף לאוסף ציורים של ציירים אימפרסיוניסטים, פוסט אימפרסיוניסטים, ציירים מהאסכולה המודרניסטית הקדומה, עבודות יד של שבטים אינדיאנים, פריטים ארכיאולוגים מהמזרח התיכון ומצרים, רהיטים עתיקים ופסלים אפריקנים. המרכז הראשון שלהם הוקם בפנסילבניה וב-2012 הועבר לפילדלפיה. המבנה המרשים מוקף בארבורטום, שהוא גן של עצים וצמחים ייחודיים מכל העולם בניהם ארזים ומייפל מיפן. בחזית הבניין בריכת מים מרוצפת בחלוקי נחל שקירות המבנה משתקפים בה.

 

 ציור נדיר של רנואר "אם ושלושת בנותיה"     צילום: רונית סבירסקי

 

המרכז מתוכנן בשני קומות וכולל חלל שבו מוקרן סרט המספר על תולדות המקום. העבודות מוצגות בחללים שונים לפי נושאים ומדי שעה ניתנת הדרכה קצרה על המוצגים על ידי מדריכים מקצועיים. זהו אוסף האמנות הפרטי מהגדולים בעולם וכולל בתוכו יצירות נדירות בעלות ערך כספי עצום. ישנן יצירות של אמנים אימפרסיוניסטים מסוף המאה ה-19 שמרכז "בארנס" הוא היחידי בעולם שמחזיק אותן בבעלותו.