ארמונות שהפכו למוזיאונים ולמלונות בסנט פטרסבורג

 

העיר שנראית כמו תפאורה של סרט מתקופת הצארים הרוסים טומנת בין ארמונותיה סיפורי אהבות, תככים, מעשי רצח בלתי פתורים ועושר דמיוני של משפחות האצולה, וכן גם אפשר ללון בארמון שהפך למלון – הפרק השני בסנט פטרסבורג

 

 ארמון משפחת יוסופוב    צילום: רונית סבירסקי

 

ארמון לכל מאהב

יום טיול רגלי לאורך שדרת נייבסקי עם אתנחתא לקפה ועוגה או בראנץ' קליל מכניס את המבקרים בסנט פטרסבורג לאווירת הימים שבהם כרכרות מפוארות רתומות לסוסים חלפו כשהן נושאות נשים יפהפיות בלבוש מלכותי. בין ארמון סטרוגנוף בסגנון הבארוק לקתדרלת גבירתנו מקזאן ועד ארמון אניצ'קוב (Anichkov) מאמצע המאה ה-18. ארמון מפוארים שנבנו עבור הצארינות אליזבטה וקטרינה.  שתיהן בחרו להעניק את ארמון אניצ'קוב המפואר למאהביהן.

 

חדר אירוח מלכותי    צילום: רונית סבירסקי

 

תככים ומזימות בארמון

אם לבחור בארמון אחד שיש בו את כל המרכיבים הנכונים זהו ביתם של משפחת האצולה יוסופוב (Yusupov Palace). זוהי משפחה מוסלמית שמקורה מקזאן שהמירה את דתה לנוצרות הפרובוסולבית.  הם היו בעלי מכרות פחם וזהב ועושרם היה רב בקנה מידה שלא נפל ממשפחת הצארים רומנוב. הם רכשו ארמונות רבים ברוסיה ביניהם הבית על גדת נהר המואיקה שנקנה על ידי ניקולאי יוסופוב ב-1830. חמישה דורות של בני המשפחה חיו בו עד האחרון שבהם פליקס יוסופוב שהיה ידוע כבליין מוקף תמיד בנשים יפות וערך מסיבות נחשקות. אחת הדמויות הצבעוניות שחברו אליו היה המיסטיקן גרגורי רספוטין. השפעתו על בית המלוכה ואשת הצאר אלכסנדרה הייתה עצומה כיוון שהבטיח לה לרפא את בנה החולה בהמופיליה. פליקס וארבעה מחבריו החליטו להרעיל אותו באחת מהמסיבות שהוזמן אליהם ב-14 בדצמבר 1916. הם השקו אותו באלכוהול מהול ברעל אבל לא הצליחו להרוג אותו. הוא הושלך לאחת התעלות ולאחר 3 ימים התגלתה גופתו הנפוחה כשמצחו פצע ירי. עד היום מהווה מותו תעלומה.

 

גרגורי רספוטין בחדר בו תוכנן הרצח      צילום: רונית סבירסקי

 

ב-1917 פרצה המהפכה הבולשוויקית, משפחת יוסופוב גורשה ורוכשם הולאם. פליקס ואשתו אירנה השתקעו בפריז ופתחו בית אופנה. הארמון נותר כשפי היה והפך לבית פתוח למבקרים. האגפים שבהם התגוררה המשפחה מפוארים ומרשימים באלגנטיות האירופאית. שימוש בשיש איטלקי קררה, רצפות פרקט מצוירות, נברשות קריסטל, רהיטים מגולפים, פסנתר כנף, גובלני ענק, שעונים עתיקים, שזלונג, שטיחים אוריינטליים, אגרטלים, כלי כסף וחרסינה שחלקם הביא פליקס כששימש כשגריר רוסיה בצרפת. אוסף אמנות שכולל תמונות ופסלים, חדר מורי שמעוטר בקשתות, פסיפס ומזרקה. כל אחד מחדרי השינה מאופיין בגוון אחר, החדר הכחול, חדר בגוון פטל ואחר בירוק. אולם ריקודים, אולם לשירת מקהלה בסגנון מקדש יווני ואולם תיאטרון בסגנון הרוקוקו עם תאים פרטיים שצוידו בווילונות קטיפה כבדים עבור הזוגות שניהלו רומן בסתר. משפחת יוסופוב אירחו מופעים של אמנים, הצגות ואהבו להופיע בעצמם בפני אורחיהם. בקומות התחתונות של הארמון שומרו חדרי העבודה והאירוח של המשפחה, תמונות היסטוריות, מסמכים ושיחזור הרצח של רספוטין.

 

תאטרון פרטי בארמון      צילום: רונית סבירסקי

 

400 קילוגרם זהב ועמודים במשקל 114 טון

המבנה שמתנשא מעל בתי העיר ונשקף מכל תצפית בעיר הוא קתדרלה סנט אייזיק (St. Isaac Cathedral) שכיפת הזהב שלו מנצנצת באור השמש ומאדימה בשקיעה.  סנט אייזיק עברה 4 גלגולים עד שהפכה לקתדרלה הרביעית בגודלה בעולם המכילה בו זמנית 14 אלף מבקרים. פטר הגדול הקים אותה ככנסייה צנועה על שם הנזיר הביזנטי מאזור דלמטיה שיום הולדתו, 30 במאי, זהה לתאריך הולדתו של פטר. לאחריו הוקם מבנה עץ שהתפרק ולאחריו בתקופת קטרינה הוקם מבנה שאבניו נלקחו לשימוש משני. בתקופת אלכסנדר הגדול הוטלה הבנייה מחדש על האדריכל אוגוסט דה מונפראן שהקדיש לה את חייו ונפטר חודש לאחר שסיים את הפרויקט. סגנון הבנייה אקלקטי פרובוסלבי קלאסי משולב בניאו קלאסי, ביזנטי ורומי. בנייתה נמשכה 40 שנים בין 1858-1818 כשהיא כרוכה במבצע הנדסי מורכב של הצבת עמודי שיש בשלמותם, שכל אחד מהם שוקל 114 טון. גובהה של הקתדרלה מגיע ל-101.5 מטרים והיא נראית מלמעלה כמו צלב מדויק עם 4 מגדלים ובמרכזם כיפה מוזהבת בקוטר 25 מטרים. בראש הכיפה הוצבה יונה בעלת מוטת כנפיים של 6 מטרים.

 

קתדרלת סנט אייזיק - 400 קילוגרם זהב     צילום: רונית סבירסקי

 

עמודי הכניסה למתחם המקודש עוצבו מאבן מלכית ירוקה ומלאפיס לזולי כחול שהיה נפוץ בעת העתיקה במצרים. הצייר קארל ברולוב, הידוע בציורי ימי פומפי האחרונים, צייר 150 ציורים עבור סנט אייזיק, חלקם שוחזרו במוזאיקה כדי לשמר אותם. 400 קילוגרם זהב טהור שולבו בעיטורים ו- 100 קילוגרם בציפוי הכיפה. בקתדרלה ממחישים במיצג ובסרטים את המבצע ההנדסי של הצבת עמודי השיש שבוצעו על ידי המהנדס הצרפתי בטנקור. לאחר מותו של מונפראן בקשה אלמנתו שיקבר במקום אבל הצאר סרב והוא נקבר בצרפת ורק פסל ראשו מוצב בקתדרלה. הכנסייה עברה 4 שלבים ממבנה קטן, מבנה קצת יותר גדול שהתפרק, השלישי המפואר שנבנה בתקופת ייקטרינה הגדולה שפאוול לקח את אבניו לארמון. בימי אלכסנדר הגדול בוצע המבנה הנוכחי. מבנה אקלקטי קלאסי ניאו קלאסי ביזנטי רומי.

 

פרש הברונזה שמגן על סנט פטרסבורג       צילום: רונית סבירסקי

 

הפרש ממשיך לדהור

מונומנט נוסף ששמו נקשר בסנט פטרסבורג הוא "פרש הברונזה" שהוקדש לפטר הגדול על ידי קטרינה השנייה.  היא הטילה את המלאכה על הפסל אטיין מוריס פלקונה ב-1782 ומטרתו הייתה להבהיר לתושבים שהיא ממשיכה את דרכו של פטר ותשמור על רווחתם. בפסל מוצג הצאר הרוסי רוכב על סוס כשהוא ניצב על סלע בגובה 7 מטרים. פטר הגדול לבוש בבגדים פשוטים כדי להדגיש את היותו מדינאי ומנהיג ורק חרבו והזר שעל ראשו מרמזים שהוא גם מצביא. פלקונה לא סיים את העבודה וראשו של פטר הושלם על ידי פסלת צעירה. הפסל הפך לסמל שמגן על העיר ובמלחמת העולם השנייה הוא נשאר במקומו ורק כוסה בשקי חול. בין הפואמות והיצירות הספרותיות שנכתבו עליו כתב פושקין ב-1824 פואמה על גבר שמאבד את אהובתו בשיטפון ומשתגע תוך שהוא מדמיין שפרש הברונזה רודף אחריו. היצירה הפכה לשם שמזוהה עם הפסל עד היום.

 

 חדר במלון שהיה ארמון הרמיטג'   צילום: רונית סבירסקי

 

לילה בארמון

בסנט פטרסבורג אפשר ללון במבנים שהיו ארמונות מפוארים. אחד מהם הוא The State Hermitage Museum שהיה חלק מארמון החורף של הצאר. מלון קמפינסקי שממוקם בבניין מפואר על גדת המואיקה וממרפסת הגג משקיפים את הכיפות המוזהבות שמנקדות את העיר. מלון אסטוריה ההיסטורי שהיטלר תכנן ללון בו כשיכבוש את סנט פטרסבורג.  Residence hotel & Spa נראה גם היום כמו אחוזה מלכותית במבנה החיצוני ובעיצוב חדריו.  מלון גרנד הוטל אירופה נבנה על ידי האדריכל האיטלקי קרלו רוסי ב-1830 כחלק מקומפלקס של ארבעה מבנים שאוחדו. ב-1875 הפך המבנה המאוחד למלון שנחשב לאחד המפוארים בעולם.