איריסים יפות עיניה איריסים - טיול פריחה בעקבות אירוס הארגמן

מאת: רונית סבירסקי

איריס או אירוס הגיע הזמן שנקרא לפרח בשמו. הוא פורח בימים אלה במלוא צבעו והדרו  וקוראים לו אירוס הארגמן. מדובר בפרח מפואר ביותר שפורח לזמן קצר בין פברואר למרס. הבשורה מגיעה השבוע מכיוון שמורת אלוני קדימה ויער האילנות שהם בין האתרים הבודדים בארץ בהם פורח אירוס הארגמן בעונה זו של השנה.

עילם ואירוס הארגמן       צילום: רונית סבירסקי

הוא לא רק יפה אלא גם ישראלי שורשי. אירוס הארגמן הוא פרח אנדמי לישראל כלומר אין עוד מקום בעולם שבו תוכלו לראות את הפרח הזה, שהעדיף לגור במישור החוף. עד קום המדינה ולפני שהחלה הבנייה המואצת במרכז הארץ אפשר היה לראות מרבדים של אירוסים  בין אשדוד לבנימינה. כיום ישנם מספר אתרים מצומצם והאירוס נהנה ממעמד של פרח מוגן. קל מאוד לזהות אותו בזכות פריחתו שצבעה נע מאדום כהה עד שחור ובמרכזו זקנקן צהוב של אבקנים.

מקבצי אירוס הארגמן       צילום: רונית סבירסקי

יער האילנות

יער האילנות נראה כמו יער, מתנהג כמו יער אבל הוא גן יערני לאיקלום עצים והגדרתו המקצועית היא "ארבורטום לאומי". אפשר לקרוא לפרויקט הזה "מרכז קליטה לאילנות". במשך שנים נטעו במקום הזה מאות עצים שנאספו מכל רחבי העולם. הכוונה הייתה לבדוק אם הם רוצים לעשות עלייה לארץ ולהמשיך לגור כאן או שהם מעדיפים לצמוח בארץ המקור. נבחרו כ- 170 מיני איקליפטוסים, 750 עצי נוי ויער, חלקם לצרכי מחקר ואחרים לצורך נטיעה באזורים שונים ברחבי הארץ. היער משתרע על פני כ-800 דונם ובחורף מצטרפים לחגיגה פרחי בר ביניהם אירוס הארגמן, סחלבים, תורמוסים, צבעוני השרון ושום תל אביב.

שלל פריחות בלב היער                     צילום: רונית סבירסקי

אירוס הארגמן אינו פורח בצפיפות אבל המקבצים הבודדים שלו מרשימים ביופיים. מסלול הליכה ב"שביל האירוסים" מוביל אל מקבצי הפריחה שלו ביער האילנות. מתחילים ברחבת החנייה וצועדים בדרך אספלט מזרחה עד לדרך עפר הפונה צפונה (שמאלה) בצמוד ליער האיקליפטוסים. ביער פונים ימינה בדרך עפר מסומנת עד לצומת השבילים שבו ממשיכים ישר. לאחר כ-70 מטרים מגיעים לצמד עצי אורן הגלעין גדושי אצטרובלים ולאחריהם מקבץ פריחה של צבעוני השרון. משם ממשיכים אל "גבעת האירוסים" המוקפת באלוני תבור צעירים שניטעו במקום על ידי קק"ל. מראש הגבעה משקיפים אל בתי  היישובים צור משה וקדימה.

אירוס הארגמן בין עצי אלון תבור          צילום: רונית סבירסקי

ממשיכים במסלול אל חלקו הדרומי של יער האיקליפטוסים, בעוד פריחת אירוס הארגמן מלווה את הדרך משני עברי השביל. בצומת השבילים פונים ימינה, לדרך רחבה ומיד אחר כך שמאלה. שיחי קידה שעירה פורחים בצהוב עז,  שיחי לוטם ואזוביון בסגול. לעלי האזוביון ריח נעים, המזכיר את ריחו של הלבנדר. האזוביון הדגול הוא צמח נדיר מאוד, הצומח במקומות ספורים במישור החוף ובקרקעות חול בחרמון. המשך השביל מוביל אל בריכה שסיפקה בעבר מים לתושבי האזור. פונים ימינה ומיד שמאלה וחוזרים לנקודת המוצא. ביער ישנו חניון פיקניק גדול, שולחנות וספסלי עץ, פינות נחבאות לזוגות מתבודדים ומתקני משחקים לילדים. מטיילים שרוצים לראות אירוסים נוספים יכולים להמשיך ליער קדימה. איך מגיעים: מכביש 4 בין קדימה לפרדסיה, פונים מזרחה לפי השילוט "יער האילנות".

יער קדימה

יער קדימה נמצא בצדו המזרחי של היישוב קדימה בשרון. הוא ניטע על ידי קק"ל  בשנות ה-50 של המאה הקודמת. לאזור מראה שמקבל את גווניו מאדמת חול אדמדמה וגבעות קטנות שאופייניות לנוף דיונות. היער מוקף בפרדסים ושדות חקלאיים בעיקר של תפוחי אדמה ותותי שדה. דרך עפר היקפית הסובבת את החניון באורך של קילומטר, מאפשרת לטייל בצל העצים, לחזות בנוף שדות חקלאיים של "בולבוסים"  או לרכב על אופניים עם הילדים הקטנים. מיד בכניסה אל היער צצים ועולים האירוסים בין עצי האורן והאיקליפטוסים. מחנים את הרכב וחוצים גדר מאחורי צריף קטן של שירותים שם ניתן לראות קבוצה נוספת של אירוסים. איך מגיעים: מהכביש המוביל ליישוב הקהילתי צורן (652), עוברים את הכניסה לאזור התעשייה של קדימה, ואחרי בית הקברות יש שלט שמאלה לכיוון היער. הדרך הופכת סלולה, ממשיכים שמאלה על האספלט עד החניון המרכזי של היער.

שמורת אלוני תבור עתיקים        צילום: רונית סבירסקי

שמורת אלוני תבור

בלב יער קדימה נמצאת שמורת טבע קטנה של אלוני תבור עתיקים. השמורה משתרעת על פני עשרה דונם וממוקמת כקילומטר מזרחית לחניון המרכזי. היא משלבת חורשה נטועה וחלקה של אלוני תבור שהיו אופייניים לאזור במאה הקודמת. בינות לעצים פורח אירוס הארגמן שפקעותיו הועתקו ליער בעת בניית הישוב קדימה. ממשיכים משדה האירוסים עם השביל ומגיעים עד לעץ אלון עתיק ומרשים. למרגלותיו פורחת בצהוב הקידה השעירה, תורמוסים וצמחי שום.  מסלול קצר מוביל עד קצה השמורה וככל שמעמיקים ללכת בין עצי האלון מגלים עוד פרחי אירוס הארגמן לצד פריחה חורפית צבעונית.  איך מגיעים: מצפון-מזרח לחניון בשביל עפר היוצא מהחניון. אפשרות נוספת היא להגיע מהמושבה דרך רחוב הרצל עד הכיכר האחרונה. מימין לכיכר בית המועצה, משמאל אנדרטה לנופלים ובמרכזה פסל סביבתי בדמות חמור ועגלה. פונים שמאלה בכיכר, הכביש מתעקל ימינה לרחוב ויצמן, ממשיכים עד רחוב חנקין ופונים שמאלה. ממשיכים ישר עד שהכביש הופך לדרך עפר מיד אחרי פניה ימינה לכיוון היער. 100 מטר נוספים והשמורה משמאלכם.