המחול של פרידה

 

תיאטרון הבימה לקח את הפלטפורמה שלו מספר צעדים קדימה. ההחלטה להעלות את סיפור חייה הצבעוני של הציירת המפורסמת פרידה קאלו בשילוב של מחול, אמנות ובמה היא אמיצה, יצירתית ומתוחכמת.

 

 

סיפור חייה של פרידה קאלו דורש הרבה מאוד מלל ודרמה ויש מה לעשות אתו כשמדובר בהצגה דרמטית.  משה קפטן בחר ליצוק את הדרמה בדרך של תנועה כשמעט הטקסטים שנשמעים באולם מגיעים מהקלטות. אבי חכם, שהופקד על הבימוי והכוריאוגרפיה בחר בצוות רקדנים מוכשרים שפותחים את ההצגה במשחק כסאות מוזיקלי בליווי מקצבים דרום אמריקאים.

 

לירז צ'רכי בתפקיד פרידה משתלבת היטב בקטעי המחול ומוסיפה את העוצמה האישית במימיקה ובמראה שמתחברים לדמותה המקורית של פרידה קאלו. לצדה השחקן אסף גולדשטיין בתפקיד דייגו ריברה, שמוכיח יכולת ריקוד לא פחות מכישוריו כשחקן.

 

פרידה קאלו נולדה בפרבר של מקסיקו סיטי בתחילת המאה ה-20. כשהייתה בת 18 בדרכה חזרה מבית הספר נפצעה קשה בהתנגשות בין חשמלית לאוטובוס שבו שנסעה. התאונה הזו עיצבה את חייה. בעודה עוברת תהליך שיקום קשה החלה לצייר. היא מעולם לא נרפאה מהתאונה ועברה אין ספור ניתוחים וטיפולים שהותירו אותה בסופו של דבר נכה בכיסא גלגלים. אבל הקשיים הפיזיים לא עצרו אותו מלהפוך לאייקון.

 

 

בגיל 22 היא נישאה לצייר הנודע דייגו ריברה, שהיה מבוגר ממנה בעשר שנים. השפעתו עליה הייתה עצומה והשניים הפכו לזוג המלכותי של תחום האמנות במאה ה-20 במקסיקו. חייהם המשותפים היו סוערים ויצריים והתאפיינו בדרמות של קנאה עד שהסתיימו בגירושין ובנישואין מחדש. ריברה בגד בה עם נשים רבות אבל הבגידה הכואבת ביותר הייתה עם אחותה. 

 

קאלו הסתתרה בחייה מאחורי מסכות רבות. בראשית דרכה נחשבת לציירת חסרת חשיבות שעמדה בצל בעלה הנודע אבל מתחת לפני השטח תססה אישיות מורכבת, רבת עוצמה, דעתנית וסוערת. היא הרבה לצייר דיוקנאות עצמיים שנותרו ייחודיים עד היום. היא הייתה פמיניסטית, ציירה את עצמה עם גבות ושפם וניסתה להבליט את היופי שבאי- השלמות. ברבים מציוריה מופיעים בעלי חיים שקשורים בסימבוליות פוריות וזיווג. היא הרבה להתקשט בפרחים ועגילים גדולים, תסרוקות מורכבות ובגדים מסורתיים רקומים.

 

 

 

המוטיבים האלה שקשורים באישיותה וססגוניותה מובלטים במחזה בקטעי המחול. ההתייחסות לנכותה באה לידי ביטוי בקטע עוצמתי שבו גופה הזעיר דחוס בתוך מחוך לבן והיא רוקדת תוך שהיא תלויה על מתקן שמשתלשל מן התקרה. חבורת הרקדנים לבושים גם הם בבגדי גוף לבנים וצמודים מחוללים לצדה כשהם תלויים על מתקנים דומים.

 

סצינת הבגידות של דייגו רבירה מתרחשת על מיטה אחת כשאסף גולדשטיין מוקף ברקדניות חושניות. פרצי הזעם של קאלו על בגידותיו מתכתבים היטב עם קטעי מחול מעולם הפלמנקו והאהבה הסוערת שלה לרבירה מוצגת במחול זוגי שופע סקס.

 

צוות הרקדנים שלוהק למחזה נבחר בקפידה וביניהם בולטים הרקדנית רות אהרוני שהיא גם יוצרת עצמאית בתחום המחול וגאל משינסקי, שרקד בלהקת המחול הקיבוצית וב"פרסקו".