טיולי גשרים מצפון לדרום - מראה מעל הגשר

גשרים בנויים או תלויים, עשויים חבלים או אבן, מתנדנדים או יציבים נמתחים מעל ערוצי נחלים מצפון לדרום, כל גשר והאופי המיוחד שלו. ארצנו אינה משופעת בגשרים גדולים שתחתם זורמים נהרות גועשים אבל אחרי ימים גשומים ערוציהם מתמלאים במים.

גשר הבשור   צילום: רונית סבירסקי

הגשר התלוי בשמורת הבניאס

בלב שמורת הטבע של נחל הבניאס הוקם גשר עץ התלוי על מצוקי הבזלת מעל לערוץ הנחל השוצף. הגשר, שאורכו 80 מטרים ורוחבו 1.2 מטרים מאפשר למטיילים לצעוד מעל המים השוצפים. בסיום השביל התלוי ממשיכים בהליכה על גדת הנחל, הזורם למרגלות מצוקי בזלת אדירים, כשאת הדרך מלווים צמחיית נחלים, נקיקי סלע ועצים רחבי גזע שצמרתם נישאת אל על. סופו של השביל במרפסת התלויה אף היא מעל הנחל, מול מפל הבניאס שזורם ושופע כל השנה. משם ניתן להמשיך לטייל באתר מעיינות הבניאס, מערה ושרידים מרתקים של מקדש האל פאן שעל שמו נקראים הנחל והמעיין - פניאס. איך מגיעים: פונים ימינה לפי השילוט לשמורת הטבע הסמוכה לקיבוץ שניר. כניסה בתשלום.

השביל התלוי מעל נחל הבניאס    צילום: רונית סבירסקי

גשר בקיבוץ גשר

קיבוץ גשר מוקף באתרים מתקופת המנדט וממלחמת השחרור. תחנת משטרה בריטית, בית המכס המנדטורי, שרידים ממסילת רכבת העמק שחיברה בין דמשק וחיפה וגשרים שעליהם עברה הרכבת. אתר גשר הישנה משמש כמוזיאון שמנציח את התקופה בעזרת מיצגים והדמיות ממוחשבות. הם מחזירים את הצופים לימים שבהם רכבת העמק נסעה וטורבינות החשמל הסתובבו. בכניסה לקיבוץ גשר ניצבים שלושה גשרים: גשר מפגש נהר הירדן עם הירמוך,  גשר “רכבת העמק" בקו חיפה-דמשק שהוקם בשנת 1904 וגשר נוסף בנוי מבטון שנבנה בשנת 1925 ופוצץ על ידי חברי ההגנה במלחמת העצמאות כדי לעכב את פלישת הצבא העיראקי לאזור. מסלול טיול מגיע עד "תעלת האפס", שמטה את מי הירדן אל אגם מלאכותי. משם ממשיכים ל"אי השלום" דרך מעבר הגבול עם ירדן אל המתקנים המרשימים שנותרו ממפעל החשמל של פנחס רוטנברג, הלא הוא ה"זקן מנהריים". איך מגיעים: מכביש 90 בין גשר לאשדות יעקב לפי השילוט לגשר הישנה. כניסה בתשלום.

שרידי רכבת העמק בקיבוץ גשר   צילום: רונית סבירסקי

גשר הקנטרה

גשר הקנטרה נמצא בסמוך לקיבוץ ניר דוד ועובר מעל אפיקו של נחל חרוד. באזור בו  ניצב הגשר משתנה ערוץ הזרימה והופך למפל סלעים מרשים, שמימיו נופלים מגובה של מטרים אחדים. הגשר שימש כאמת מים שחצתה את ערוץ הנחל, משכה בתקופות קדומות את מימיה מנחל עמל (סחנה) והובילה אותם לשטחים שמצפון לנחל. במקום נותרו שרידי אמות מים המעידים על הפעילות החקלאית שהייתה באזור. בסמוך לגשר על הכביש המוביל לבית שאן הקימה קק"ל חניון פיקניק, שולחנות וספסלי ישיבה. איך מגיעים: מכביש 90  פונים לכיוון גשר הישנה.

גשר רומי מערבי

על תוואי הכביש המוביל לגן הלאומי בית שאן מעל לערוץ נחל חרוד עובר גשר רומי מערבי עתיק. תשעת הנדבכים התחתונים של הגשר נותרו כפי שנבנו בתקופה הרומית. הגשר שופץ וחוזק בתקופה העות’מאנית. בצדו הדרומי-מזרחי של הגשר קיים קטע רחוב מרוצף מן התקופה הרומית, שהוביל אל מרכזה של העיר הקדומה. ליד הגשר השתמרו היטב שרידיה של טחנת הקמח טחונת א-תום (טחנת התאומים), שהייתה בעלת שתי ארובות וכן שרידיה של תעלת השקיה שהוליכה לכיוון חמדיה. איך מגיעים: מכביש 90 פונים לכיוון גשר הישנה.

גשר קניון הבזלת

נחל חרוד מנקז את מימיו של עמק חרוד וממשיך אל הירדן. זרימתו עוברת בערוץ בעל שיפוע מתון עד לאזור בית שאן שבו הצטברה לבה קשה. מימי הנחל שהתקשו לחרוץ את דרכם בסלע השחור מצאו נתיב דרך סלע גירי ויצרו קניון מרשים "קניון הבזלת" וסדרת מפלים שצונחים מגובה רב. במדרגה העליונה שממוקמת ממזרח לכביש הבקעה נמצא גשר קשתות עתיק שזכה לשם "גשר רומי מזרחי". הגשר נבנה בתקופה העות’מאנית והיה בשימוש עד שהושלמה בנייתו של הגשר החדש בשנת 1994. קק"ל הכשירה באתר את פארק "גני חוגה", מגרש חנייה וגשר פלדה שתלוי מעל הקניון המאפשר תצפית מרשימה אל מפלי הנחל. בנקודה בה ניצב הגשר צונח ערוץ הנחל במפל מגובה 13 מטרים והוא הגבוה במפלי הנחל. ניתן לצפות ממרומי הגשר אל הרי הגלעד, רמת יששכר, כוכב הירדן ואל בריכות הדגים של קיבוץ נווה איתן. גשר הפלדה מחבר בין שתי חלקי החניון וממנו יוצא שביל הליכה לכיוון אזור הצפרות של בית שאן וגבעות החוואר הצופות אל גני חוגה. איך מגיעים: מכביש 90 פונים מזרחה לכיוון נקודת הגבול עם ירדן ומשם על פי השילוט לגני חוגה. חוצים את נחל חרוד והגשר העתיק ולאחר כ-200 מטרים מגיעים למגרש חנייה.

גשר בנשר

שני גשרים תלויים עשויים מכבלי פלדה  ובאורך 70 מטרים נמתחים מעל נחל קטיע. הגשרים משמשים כמעבר בין שתי גדות הנחל. "פארק הקק"ל" בנשר חיפה מאגד מסלול טיול רגלי, חניון וגשרים תלויים באוויר. המסלול מתחיל בחניון ובפארק שהוקמו על ידי קק"ל בשיתוף עם עירית נשר. בפארק מרחבים ירוקים, מתקני כושר וספורט, שבילי טיול, מצפורי נוף, שולחנות פיקניק וצמחייה עשירה ומגוונת. השילוט מפנה אל נחל קטיע, שהוא נחל אכזב לבד מתקופות גשומות. הנתיב מתפתל בתוך חורשת אורנים ויורד אל אפיק הנחל. חולפים בדרך על פני חורש טבעי, אלון מצוי, אלה ארץ ישראלית וקטלבים. חוצים מעל גשר אבן וממשיכים לחלקו התחתון של הנחל. כמה מדרגות עץ מובילות לחורש ים-תיכוני ובו ספסלי מנוחה ותצפיות נוף. כמה מאות מטרים מערבה מגיעים אל הגשר התלוי. תלויים בין שמים לארץ מעל צמרות העצים עוברים על גשר צר מאד ומתנדנד. מומלץ לעלות עליו בקבוצות קטנות. מסלול מסומן ממשיך בתוך החורש דרך גשר תלוי נוסף ומגיע עד לחניון. איך מגיעים: מכביש נשר לכיוון אוניברסיטת חיפה ולרמות יצחק משם על פי שילוט "פארק קק"ל" פונים לרחוב החרוב ומשם לפארק נשר.

הצבים והגשר התלוי

ערוצו של נחל אלכסנדר מתחיל בהרי עיבל וגריזים, מגיע עד השטחים החקלאיים של עמק חפר ויוצר מסלול טיול עשיר בצמחיית נחלים ירוקה ובעצי איקליפטוס עבותים. ייחודו הוא בצבי המים הנדירים שחיים במימיו באזור הסמוך לכפר ויתקין. בעבר הרחוק חיו בנחל ועל גדותיו שפע של בעלי חיים ועופות. היום נותרו מעטים ומאוכלוסיית הצבים נותר רק הסוג המכונה "הצב הרך". אלה הם צבי מים ענקיים שחיים במים ומטילים את  ביציהם על גדות הנחל. מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים עוברים לאורך הערוץ ומגדל תצפית מעץ משקיף על נופי העמק. בקטע נחל "לדוגמה" שהוכשר על ידי קק"ל נמצאים שני גשרים. הראשון הוא "גשר הפרות" עשוי בטון ששימש את רועי הבקר של קיבוץ מעברות להעברת עדרי הבקר שלהם לשטחי המרעה.  הגשר חסום והמעבר בו אסור כדי שלא להפריע לפרטיותם של חברי הקיבוץ. מעט הלאה במורד הנחל נמצא גשר נוסף שמכונה "הגשר התלוי". זהו גשר עשוי פלדה שהוצב בשנת 2001 כחלק מפרויקט שיקום הנחל. המטיילים יכולים לעלות על הגשר ולצפות על הנחל מעמדת התצפית שבמרכזו. הגשר מוביל אל מסלול ההליכה עד לאתר הטלת הביצים של הצבים. איך מגיעים: ממחלף חבצלת השרון לכיוון כפר ויתקין, חוצים את הכפר עד למסילת הברזל.

גשר מעל נחל אלכסנדר  צילום: רונית סבירסקי

גשר הבשור

לאורך האפיקים המרכזיים של נחל הבשור נמצאים שרידים ארכיאולוגיים ואתרים המעידים על חשיבות האזור בתקופה הקדומה. דרך הנוף שאורכה 18 קילומטרים מתחילה בשביל עפר סמוך לצומת צאלים. ניתן לערוך תצפית אל הנוף המרשים מהמגדל על באר צאלים. זוהי בריכה טבעית מוקפת בסבך קנים ומצוקים חשופים. משם ממשיך המסלול לאורך הנחל שהוא אחד הגדולים בנחלי הארץ. הנחל בעיקרו הוא אכזב אולם ישנם מספר נביעות. גשר חבלים גדול תלוי מעל בריכה טבעית ומהווה גורם משיכה תיירותי לאזור. אורך הגשר כ-80 מטר והוא מאפשר חציית הנחל וטיול רגלי  לאורך הגדה השנייה. הנחל משופע בצמחייה, יונקים ובעלי כנף. המסלול מוביל לתל שרוחן, המזוהה עם עיר כנענית וממנו לגן לאומי פארק אשכול, שבו מוזרמים מעיינות הבשור אל בריכות שמתאימות לרחצה, שייט קייאקים וסירות פדלים. ישנן פינות מוצלות, דקלים ומדשאות לפיקניק משפחתי. דרך מסומנת מן הפארק מובילה אל שרידי מסילת רכבת בריטית ששוחזרה. איך מגיעים: מכביש באר-שבע מספר 25 פונים לכביש 241 עד צומת אורים ופונים לכיוון צאלים.