צלם: רונית סבירסקי
עצות לצום קל מדיאטנית מלון "מצפה הימים"
צלם: רונית סבירסקי
עצות לצום קל

טיפים לצום יום כיפור

מאת אסנת בוברוב - דיאטנית חוות הבריאות מצפה הימים

 

אנשים שאינם רגילים בצום עלולים לחוש בזמן הצום בחולשה, כאב ראש, רעידות ואפילו כאבים. אסנת בוברוב, הדיאטנית של חוות הבריאות מצפה הימים ממליצה להתחיל להתכונן לצום יום וחצי לפני הצום עצמו, ולא להעביר את הגוף טראומה של הפסקת מזון ונוזלים בפתאומיות.

 

למעשנים, למכורים לשתיית קפה או קוקה קולה, ולמאכלים מתוקים, לקיים הפסקה הדרגתית בצריכה של אלו יום וחצי לפני הצום עצמו. כמו כן מומלץ להפחית בכמות המזון ובעיקר מזונות מלוחים ומתוקים, ואם ניתן לוותר בכלל על צריכת סוכרים יום לפני הצום.

להרבות בשתיית נוזלים כבר 24 שעות לפני תחילת הצום (לפחות 3-2 ליטר מים)

•·         לאכול לאורך היום, ולא לחכות לארוחה המפסקת.

 

•·         בארוחה המפסקת מומלץ להרבות בפחמימות (תפוח-אדמה, אורז, דוחן, אטריות), העיכול של הפחמימות איטי יחסית ומאפשר אספקה מתונה של אנרגיה ולא שיטפון מהיר. יתרון נוסף בפחמימות הוא עידוד הפרשת סרטונין שבין יתר השפעותיו גורם לתחושת שובע.

 

•·         מומלץ להימנע מאכילת קטניות ומזונות ממשפחת הכרובים, היוצרים נפיחות בבטן וגזים.

 

•·         בארוחה המפסקת כדאי שתחושו נינוחים, חשוב שהארוחה תהייה משביעה, אבל לא הרבה יותר גדולה ממה שאתם רגילים לאכול בערב שבת כדי שלא תחושו כבדות.

 

•·         כדאי לסיים את הארוחה המפסקת בתה צמחים ועוגה יבשה (לא מאוד מתוקה מאחר ומאכלים מתוקים גורמים להפרשת אינסולין המביא לתחושת רעב), תה צמחים (רצוי תה ירוק), יסייע בעיכול השומן ויתרום לתחושת שובע.

 

•·         מומלץ לסיים את הארוחה חצי שעה לפני תחילת הצום שיוותר לכם מספיק זמן לשתות עוד כמה כוסות מים.

 

•·         במהלך הצום יש להימנע מפעילות מאומצת שתביא לצמא.

 

•·         בסוף הצום - קודם כל יש לשתות הרבה מים, בערך כוס או כוס וחצי כל שעה. זאת בכדי להעלות את נפח הנוזלים בהדרגה. הגוף מאבד הרבה נוזלים בצום ומנצל את הנוזלים השמורים באברי הגוף לצורך הפקת אנרגיה לתפעולו של הגוף.

 

•·         נוחו קצת לאחר ששתיתם, אל תתנפלו על האוכל.

 

•·         מומלץ להתחיל את הארוחה שלאחר הצום במרק צח, לאכול לאט ובשלב מאוחר יותר לאכול ארוחה עם פחמימות המספקות אנרגיה. אפשרי לטעום מעט מעוגה כי עכשיו זה הזמן לפחמימות פשוטות ומתוקות, אם אתם מרגישים חולשה זה יהיה מפתיע לגלות מה תה צמחים עם כפית סוכר יכולים לעשות.

 

לאלו הצמים בפעם הראשונה או שהשנה באופן מפתיע מרגישים סחרחורת,  עצרו את ההתדרדרות לפניי ההתייבשות ושתו מעט מים ואם צריך אז יותר.

והכי חשוב- צום איננו דיאטה ואיננו מסייע בהרזיה, לגוף יש דרכים לשמור על עצמו, הוא מאבד רקמת שומן על מנת להתקיים ביום הצום לכן כדאי לקחת עובדה זו בחשבון כשמתכננים את הארוחות לפני ואחרי הצום.

צום קל!