צלם: יוסי צבקר
האופרה ארנני של ורדי על פי המחזה של ויקטור הוגו
צלם: רונית סבירסיק
קרמיקה במובן טכנולוגיה אמנותית
צלם: יוסי צבקר
אלווירה בארמון המלך קרלו
צלם: יוסי צבקר
ארנני, השבועה וקרן הצידיים

האופרה ארנני לראשונה בישראל

מאת: רונית סבירסקי

 

ההתלבטות הייתה האם להכתיר את האופרה ארנני בבראבו או בשאפו. לבסוף נפל הפור והוחלט להעניק בראבו לזמרים ושאפו לתפאורה והבימוי. מחיאות הכפיים שליוו בכל פעם מחדש את הרמת המסך לא הותירו ספק לגבי הרושם שנוצר על הבמה. הבמאי, מיכאל זנאנצקי בחר להעמיד את כל הדמויות המרכזיות יחד על הבמה גם כשאינן נדרשות לכך. האופרה נפתחת כשכל הגיבורים יושבים על כסאות וכל כסא מעוצב באלמנטים סימבולים הקשורים לדמות.

 

מחזה מאת ויקטור הוגו

אם דרמה רומנטית קלאסית משלוש צלעות, הרי בארנני האהבה שבויה בתוך מרובע. שלושה גברים ואישה צעירה שהיא מושא אהבתם. המחזה המקורי הוא אחת מהיצירות הספרותיות הבולטות שנכתבו במחצית הראשונה של המאה ה-19 על ידי ויקטור הוגו. האירוע ההיסטורי שעומד בבסיס המחזה הוא בחירתו של מלך ספרד ב-1519 לתפקיד הנכסף של קיסר האימפריה הרומית.

                     

מרובע של אהבה

מלך ספרד הוא אחת הצלעות במרובע האהבה שסיומה הטרגי כמעט צפוי מראש. הצלעות הנוספות הן ארנני, מנהיג כנופיית פושעים, שלמעשה הוא אציל מאראגון שאביו נושל מנכסיו על ידי מלך ספרד, דון סילבה, אציל זקן שבחר לחמם את מיטתו עם יפיפייה צעירה ממנו בשנים רבות ומלך ספרד שגם הוא מאוהב באותה אישה. במרכז הדרמה עומדת דונה אלווירה שמאוהבת בארנני, מתעבת את דון סילבה הזקן ומתעלמת מחזוריו של המלך.

 

הקונפליקט וההבטחה

ורדי, שהלחין את היצירה לאופרה בסוף המאה ה-19 חילק אותה לארבע מערכות. בראשונה הוא מציג את ארבעת הדמויות והקונפליקט ביניהן כשברקע נחשפים האירועים ההיסטוריים באותה תקופה. במערכה השנייה מגלה דון סילבה שאהובתו מחוזרת על ידי שני גברים אחרים וכשהעלילה מסתבכת ארנני חב את חייו לדון סילבה. כשרוחו סוערת הוא מוסר את קרן הציידים שלו לדון סילבה ומבטיח לו שישים קץ לחייו במקום ובזמן שדון סילבה יחליט לתקוע בקרן הציידים שלוש פעמים.

                     

האהבה שנגדעה

המערכה השלישית יוצרת רגע של אופטימיות שיש סיכוי לסוף טוב כשהמלך מבין שלבה של אלווירה נתון לארנני והוא מקבל את הדין. ארנני חושף את זהותו כבן אצולה והזוג עומד להתחתן. במערכה הרביעית הזוג המאוהב לבוש בגדי הכלולות חוגג בכנסייה את טקס הנישואין. דון סילבה מגיע בהיחבא ותוקע בקרן הציידים. הרגע המאושר בחייו של ארנני הופך לטרגדיה כשהוא עומד בהבטחתו ומתאבד לנגד עיניה של אלווירה.

 

כנסייה וחלונות ויטראז'

הבימוי והתפאורה של המערכה הרביעית ראוי לשבחים. כשהמסך עולה מקהלת האופרה יושבת על כסאות שמופנים עם גבם אל הקהל. הזמרות, שצופות בטקס החתונה מסובבות מדי פעם את פניהם אל הקהל. הן לבושות בשמלות חגיגיות ועונדות צווארון גדול בצבע לבן. מעל לראשן ניצב חלון ויטראז' ענק של הכנסייה. דרמת ההתאבדות מלווה בסימבוליות של קריסת זכוכיות מהויטראז' שנושרות לסירוגין עד הסוף הטרגי.

                 

האופרה, בניצוחו של ג'ורג' פהליבניאן ובבימויו של מיכאל זנאנצקי עם הסולנים מישל קריידר, פאטה בורצ'ולדזה, פיירו ג'וליאצ'י, וקרלו גואלפי. המופע יעלה ב-17 בינואר, 20 בינואר, 22 בינואר.