צלם: רונית סבירסקי
"מבשלים מהשטח" - פעילות משפחתית של בישול בטבע בפארק עדולם
צלם: רונית סבירסקי
שלטי הכוונה לחורבת עתרי
צלם: רונית סבירסקי
בית מגורים
צלם: רונית סבירסקי
מחילת מילוט מימי המרד הגדול

ילדים מבשלים

מאת: רונית סבירסקי

 

על פי כמות תוכניות הבישול שמציפות אותנו כבר זמן ממושך בטלוויזיה אנחנו כנראה עם רעב. ישנם כאלה שמספיק להם לצפות בשף שמקפיץ ירקות במחבת לעומת הסקרנים שחייבים לנסות ולבשל בעצמם. לציבור הזה מצטרפים גם הצעירים שמושפעים משפע האוכל המשתקף מהמרקע. קק"ל מצאה דרך לשלב את חגיגת האוכל עם אהבת הטבע ובמסגרת שנת היער הבינלאומי מקיימת פעילות משפחתית של בישול בטבע. הבשלנים הם הדור הצעיר, אליהם מצטרפים המבוגרים וכולם מבשלים מהשטח. האירוע יתקיים בפארק עדולם בשבת, 6 באוגוסט החל מהשעה 16:00.

 

הגן הארכיאולוגי בגבעת ישעיהו (צילום: רונית סבירסקי)

 

בשעות אחר הצהרים כשהשמש מתחילה לקפל את הקרניים הקופחות והאוויר נע בקלילות, פארק עדולם מחליף גוונים, חלקו בחום עמוק של אדמה חשופה אחרי קציר לצד ירוק עז של כרמי ענבים צעירים ועצי יער גבוהים. מתחם הגן הארכיאולוגי של קק"ל בגבעת ישעיהו הוא המקום בו מתחילים את חווית הבישול. שולחנות וכסאות פיקניק פזורים בין העצים. על כל שולחן מונחים קרשי חיתוך וכלי מטבח שמתאימים לבישול. מחלקים את המטיילים לקבוצות (עד 15 ילדים בקבוצה) ומקבצים אותם סביב שולחנות פיקניק שעליהם מניחים את כל המצרכים: ירקות, מלפפון, תפוח אדמה, בצל, אורז וקמח.

 

הקבוצה מקבלת מתכון שעליה להכין ולעזרתה עומדים השף ומדריכי שנת השירות של קק"ל. מתחילים לקצוץ ירקות, לשטוף אורז, לגרר תפוחי אדמה ומגלים שחסרים מרכיבים כדי לסיים את הכנת המנות. המשימה מסתבכת ונדרשת יציאה לשטח לחיפוש אחרי המרכיבים החסרים. נכנסים לרכבים ויוצאים למסע בזמן בפארק עדולם כדי להשיג מזון. נוסעים בשביל אספלט עביר לכל סוגי כל הרכב לאורך חמישה וחצי קילומטרים. השילוט מכוון לחרבת עתרי ובורגין במסלול העובר דרך יער משולב עצי מחט, חרובים, שדות פלחה וכרמי ענבים לצד כרמי זית עתיקים. חולפים על פני חרבת מדרס שבה התגלה פסיפס נדיר שהושחת ונופץ לאחרונה וממשיכים לחרבת עתרי.

 

הכניסה לאתר העתיקות חורבת עתרי (צילום: רונית סבירסקי)

 

פונים בדרך עפר ימינה על פי השילוט של קק"ל, מחנים את הרכב ונכנסים לאתר העתיקות עתרי שמתוארך לימי בית שני והמרד הגדול ומתנשא לגובה 406 מטרים מעל פני הים. פוסעיפ בין עצי אלה ארץ ישראלית, אלת המסטיק ואלון מצוי. עתיקות הכפר נחשפות תוך כדי טיפוס לעבר הרכס בהדרגה. האתר נחפר בין השנים 2000-1999 על ידי רשות העתיקות בראשות ד"ר בועז זיסו ואמיר גנור. ממצאי האתר הצביעו על כך שענף הפרנסה העיקרי של התושבים היה גידולי גפנים, הפקת יין וחקלאות. המטיילים מקבלים הסברים על המקום, הטרסות החקלאיות, שומרות, מחצבות, מתקנים חקלאיים, גתות ובורות מים.

 

מטפסים כ-200 מטרים לכיוון רכס הגבעה וחולפים בדרך על פני מקווה טהרה גדול חצוב ומטויח. במקווה ממתינה למטיילים הבלנית לבושה בבגדים מסורתיים ומסבירה שהמקווה בימי בית שני לא שימש לרחצה אלא לטבילה לאחר הרחצה. היא מציינת מדוע בדת היהודית ישנה רק בלנית ולא בלן ומתבלת את סיפוריה ברכילות עסיסית מחיי הכפר. ממשיכים לעלות ורואים את פתח מערת התבליטים ששימש כחדר מסתור והפך למערת קבורה בתקופה הרומית. במערה ישנם כוכים ושקתות קבורה מעוטרות בסמלים רומיים ביניהם אמפורה ועמודי חזית של מקדש ומזבח.

 

רובע המגורים של הכפר מימי בית שני (צילום: רונית סבירסקי)

 

בשיא הרכס נפרשת רחבת תצפית אל עתיקות הכפר. שרידי הכפר עברו תהליך שימור על ידי רשות העתיקות. במהלך החפירות התגלו בבתי הכפר שלוש מקוואות טהרה, כלי אבן, מטבעות מימי המרד הגדול, נרות חרס שנשאו עיטורים יהודיים והחשוב ביותר הוא אוסטרקון, שנשא את השם "עתרי". החרס הזה הוא חלק מתעודה ששמשה ליצוא חקלאי. באתר התגלה מבנה ציבורי מרשים שבמרכזו שלושה בסיסי אבן שנשאו עמודים וכותרות. באחת מפינות המבנה נחצבה מערכת מסתור אליה יורדים במדרגות חצובות וזוחלים כ-40 מטרים עד לפתח היציאה. בתקופת מרד בר כוכבא נחפרו מערכות מסתור מסועפות מתחת לבתי הכפר. במרכז המבנה הציבורי ממתין למטיילים לוחם מימי מרד בר כוכבא ומספר את סיפור הלוחמים, נפילתם בקרבות וחורבן הכפר. בחצר המרכזית שבה נעשו מלאכות הבית יושבת אשת הכפר ומספרת על חיי היום יום בכפר. כל אחת מהדמויות מסיימת את סיפורה בחידה וכשהמטיילים מצליחים לפתור אותה הם מקבלים את אחד המרכיבים שחסרים להם להשלמת המתכון.

 

ביציאה ממתחם המגורים עוברים ליד גת מרשימה ששימשה בתקופה המרד ועברה הסבה בתקופה הרומית לגת מתוחכמת שפעלה על בסיס בורג ולא בדריכת רגליים. הכפר ניתן כמתנה מהקיסר הרומי לפנסיונר של הלגיון לאחר הכיבוש. דמותו של הקצין הרומי תספר למטיילים את סיפור החווה ותהליך ייצור היין וגם הוא יחוד חידה ויעניק מרכיב נוסף שחסר במתכון לאלה שיפתרו את החידה. בתום הסיור שיירת הרכבים חוזרת לגן הארכיאולוגי בגבעת ישעיהו.

 

בית בד משוחזר בגן הארכיאולוגי בגבעת שיעיהו (צילום: רונית סבירסקי)

 

צוות המבשלים והשף ממשיכים בתהליך הבישול בזמן שהמטיילים מסיירים ברחבי פארק עדולם וכשהמרכיבים החסרים מגיעים, משלימים את הארוחה. מתבלים את הסלט, מטגנים לביבות, מכינים בצק לפיתות על הסאג', מוסיפים צמחי תבלין לאורז ועורכים את השולחנות לארוחה. בצל עצי זית, אורנים וארזים מתיישבים כל המשתתפים לארוחה. להשלמת התמונה אפשר לטייל בין ממצאי הגן הארכיאולוגי שמציג את מתקני החקלאות האופייניים לתקופה: מתקני בית בד, אבני ריסוק, מעגלה, מכתשים, בסיס להצבת בורג בגת ואבני ריחיים לטחינת הקמח.