צלם: זולטן קלוגר
תימנים בארץ-ישראל בעין המצלמה של בכירי הצלמים של המאה העשרים
צלם: שמואל יוסף שווייג
אישה תימנייה שנות ה־ 30-20
צלם: המושבה האמריקאית
משפחת ראש העדה התימנית בירושלים 1920-1900
צלם: אפרים משה ליליין
נער יהודי מתימן

"יהודים מארץ תימן"

 

ב-5 בינואר נפתחה מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב התערוכה "דיוקן תימני". התערוכה מציגה תיעוד של התימנים בארץ- ישראל בין השנים 1881-1948 כפי שתועדו בעין המצלמה של בכירי הצלמים מאותה התקופה ביניהם: סוסקין, ליליין, בן דוב, קאאן, נרינסקי, קולודני, לרסקי, קלוגר וצלמי אמריקן קולוני. אלה יוצגו לצד פריטים נדירים מאוסף אלכסנדר. אוצר התערוכה גיא רז.

 

קבוצת הספורט של פעילי ועד התימנים (אפרים משה)

 

מושאי היצירה

כ-100 הצילומים מציגים מבט מורכב ורב-פנים, המשקף התייחסות אל האחר והאקזוטי מנקודת מבט אירופית ואוריינטליסטית. מראשית דרכה של היצירה והאמנות בארץ בני העדה התימנית זכו ליחס מיוחד כמושאי היצירה בתחומים רבים: שירים, סיפורים, ציורים, הצגות תיאטרון, סרטים ותצלומים, שהופיעו בתחילה כאיורים קטנים המלווים טקסטים רחבי יריעה. לעומת זאת, התצלומים שנמצאו בארכיונים ציבוריים ובאוספים פרטיים ומוצגים בתערוכה לראשונה בהיקף כזה, חושפים תגליות רב שכבתיות המכילות את ההיסטוריה החזותית של העדה התימנית בארץ מראשיתה ועד קום המדינה ובמקביל פרק חשוב בהיסטוריה של צילום הסטילס בארץ.

 

העם, הצלמים והמצולמים

התערוכה מביאה ממצאים ועדויות חזותיות השופכים אור על ההתפתחות הסגנונית של מדיום הצילום בארץ דרך צירו של נושא אחד: התימנים, כעדה העיקרית בסיפור חזותי זה, כאשר הרצף הצילומי המוצג נע על שלושה מישורי זמן מקבילים – זמנם של העם היהודי, הצלמים והמצולמים.

 

תלמוד תורה תימני (אפרים משה ליליין)

 

דיוקני התימנים (נערים וגברים ברובם) מובאים בתערוכה בהקשר ההיסטורי-צילומי – החל מהצילום הרומנטי המבוים בסטודיו ובחוץ ועד לצילום תיעודי או עיתונאי חופשי. הרצף הכרונולוגי של הדיוקן התימני עובר מתיעוד של אנשים שומרי מסורת, כאשר רובם בלבוש בגדי בד אתניים במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, דרך צילום של אנשים חילוניים בלבוש מערבי ועד קומפוזיציות צילומיות דרמטיות כשל אנשי ההתיישבות העובדת.

 

מסורת אמנותית ארוכת שנים

לדיוקן התימני מסורת ארוכה באמנות ישראל, חלק המתצלומים המוצגים שימשו ציירים ופסלים, בעיקר כיוון והצילום נתפס באמנות הפלסטית המקומית המוקדמת ככלי מתעד או משרת, שלא קיבל תכתיבים בדרכי הבעתו או ביצועו. בניגוד לתהליכי התִרְבּוּת שהיו מנת חלקם של הציירים, הפסלים, מעצבי התכשיטים או אורגות השטיחים ב"בצלאל". בחלוף מאה שנים ולאחר ששקע אבק ההיסטוריה על אמנות הציור והפיסול של הדיוקן התימני, ניתן לומר כי על התצלומים המקוריים מרחפת הילה של רגע הצילום, בעוד שהפיסול והציור נראים בחלקם ארכאיים ומיושנים. בבואנו לצפות בתצלומים אלה כיום, אנו מקבלים את נקודת המבט הצילומית המערבית על מי שכונו "יהודים מארץ תימן".

 

התערוכה תוצג עד מאי 2012.

 

מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב,

חיים לבנון 2, רמת אביב, 3-64152440

 

שעות פתיחה:

ראשון – רביעי       16:00-10:00

חמישי                  20:00-10:00

שישי ושבת           14:00-10:00