שביל ישראל יקום - תל אביב מקטע 19

לטייל במרכז הארץ על שביל ישראל בין יקום לתל אביב, בין חופים יפהפיים, דיונות, מצוקים וגנים לאומיים בכל עונות השנה ובמיוחד בימי חורף חמימים כשהראות צלולה ומזג האוויר נעים

גן לאומי חוף השרון     צילום: רונית סבירסקי

מקטע 19 של שביל ישראל מצפון לדרום מתחיל בתחנת הדלק בכניסה לקיבוץ יקום ומסתיים בשפך הירקון בתל אביב. אורכו 20 קילומטרים והוא כולל הליכה בנוף מישורי, דיונות נמוכות וחופי ים. מנקודת היציאה בתחנת הדלק בכניסה לקיבוץ יקום פונים לכיוון מערב. הולכים כחצי קילומטר וחולפים על פני גשר שמיועד להולכי רגל מעל כביש החוף. על פי סימון הדרכים פונים דרומה לשביל שעוקף ממערב את קיבוץ געש ומגיעים לנקודת תצפית אל הים. חוף הים באזור הזה אינו מוסדר אבל ניתן לטייל לאורכו וליהנות מהטבע והנופים.

צמחיית חוף ומצוקי כורכר    צילום: רונית סבירסקי

השביל עובר מזרחית לגן לאומי חוף השרון. זוהי שמורת טבע מהיפות בארץ שניתן לטייל בה בשעות היום. הכניסה אליה אינה בתשלום אבל יש לה שערי כניסה מצפון ומדרום שנסגרים בשעות הערב. השביל המוביל אל השמורה מסומן באדום והוא ממשיך לאורך מצוק כורכר גבוה. חשוב להקפיד על הליכה בשביל המסומן ולא להתקרב לשפת המצוק. ממשיכים בשביל המסומן אדום עד השער הדרומי ומתחברים שוב על שביל ישראל. אם בוחרים לדלג על השמורה ממשיכים לאורך שביל ישראל באזור של דיונות עד שמגיעים לשער הדרומי של השמורה.

בין חוף השרון לארסוף    צילום: רונית סבירסקי

השביל ממשיך לכיוון היישוב ארסוף מצדו המזרחי. ניתן לעשות גיחה של 300 מטרים לכיוון מערב לתצפיות נוף אל הים. שביל ההליכה לים עובר בין דיונות נמוכות וצמחי חולות. המצוקים דרומית לארסוף משמשים כאתר המראה למצנחי רחיפה הפעילים בעיקר בסופי שבוע ומוסיפים אטרקציה למטיילים. חוזרים מזרחה כ-300 מטרים ומתחברים לדרך עפר שעוברת לצד יישוב ארסוף קדם. בסמוך אליו נמצא פארק פיסול טבע בשם פארק דינה. ממנו ממשיכים כקילומטר וחצי דרומה לאורך הגדר של מתחם תע"ש הישן. משם ממשיכים עד השביל המוביל אל גן לאומי אפולוניה. השביל עובר באזור הכניסה לגן וממשיך לכיוון מסגד סידנא עלי. באזור המסגד אפשר לסטות מתוואי השביל ולרדת במדרגות אל חוף הים. מסגד סידנא עלי קדוש למוסלמים ובימי שישי הם מגיעים להתפלל במקום. על פי המסורת קבור בו לוחם בשם עלי שנהרג בקרב נגד הצלבנים באפולוניה בשנת 1250.

אתר מצנחי רחיפה     צילום: רונית סבירסקי

השביל מגיע אל חופי הים של הרצליה ושם ניתן למצוא שירותי חוף, מסעדות, בתי קפה ולהצטייד להמשך הדרך במתחם המרינה. כשני קילומטרים דרומית מגיעים אל חוף הצוק שנמצא בשטח השיפוט של עיריית תל אביב. זהו חוף רחצה מוסדר עם מים, שירותים ומסעדות חוף. השביל ממשיך לאורך המצוק עד חוף תל ברוך שגם הוא חוף מוסדר ומתחבר לטיילת שעוברת מערבית לשטח שבו היה שדה דב. זוהי טיילת ציורית שעוברת מטרים ספורים מקו המים, לאורכה גשרוני עץ, מסלולי רכיבה על אופניים ושפע של צמחי חוף ירוקים. היא ממשיכה מחוף תל ברוך עד תחנת רדינג, שפך הירקון והכניסה לנמל תל אביב, שם דק העץ הופך למרחב גדול עם תצפית לים, לנחל הירקון ונקודת המפגש ביניהם בשפך הנחל אל הים.

חניית לילה       צילום: רונית סבירסקי

טיילת רדינג     צילום: רונית סבירסקי

המקטע מסתיים בתל כודאדי שניצב מדרום לתחנת הכוח רדינג. זהו תל ארכאולוגי קטן שנחשף במהלך בניית המגדלור בשנת 1934. בחפירות התגלו שרידים של שתי מצודות אשוריות מהמאה ה-8 לפני הספירה שהגנו על שפך הירקון וגם שימשו כח'אן לסוחרים. במלחמת העולם ה-1, בליל חורף גשום שבין 21-20 בדצמבר 1917 התקדמו שלוש חטיבות של הדיוויזיה ה-52 הבריטית אל תוך שפך הירקון בקרקע בוצית טובענית עם זרם מים חזק והצליחו להפתיע את הכוחות הטורקים. כוחות ההנדסה הקימו תחת אש ארטילרית כבדה גשרים על הירקון וביססו את אחיזתם בגזרת החוף ובשטחים שכיום נמצאות הערים תל אביב, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה, וצפונית עד שפיים במקום שבו נמצא גן לאומי חוף השרון. במקום שבו התבצעה הצליחה בראשו של תל כודאדי הוצבה אנדרטה שמספרת את סיפור הקרב ההיסטורי.