צלם: רונית סבירסקי
המעצב שהעלה רהיטים באש ועשה לכולם קרקס - במוזיאון העיצוב בחולון
צלם: מאט אשפורד
מתוך "מכונות זמן", עבודה של אלינור פורטנוי
צלם: שי בן אפרים
ארון תרופות שמח של מרטן באס
צלם: שי בן אפרים
שעון סבא ומיצג הווידאו
צלם: שי בן אפרים
ארון א-סימטרי של מרטן באס
צלם: רונית סבירסקי
מיילי סירוס על כד עתיק - עבודה של טל בטיט

מרטן באס כאן ועכשיו

מאת: רונית סבירסקי

 

עבודותיו המפורסמות של המעצב מרטן באס,  אחד המעצבים הצעירים המשפיעים ביותר במאה ה-21, מוצגות בימים אלה במוזיאון העיצוב חולון בתערוכה "מחבואים" שתוצג עד 27 באפריל 2019.

 

רהיטים עתיקים שרופים   צילום: שי בן אפרים

 

אייקונים עולים באש

מעטים המעצבים שהצליחו ליצור באזז עולמי כבר בעבודת הגמר שלהם באקדמיה. מרטן באס יליד גרמניה שגדל בהולנד עשה את זה ב-2002. הוא רכש דרך האינטרנט מספר רהיטים מתקופת הבארוק, שרף אותם בצורה מבוקרת, ציפה בשכבות של דבק אפוקסי שקוף, חיזק והחזיר אותם לשימוש. הסדרה הזו שנקראת "עשן" קוראת תיגר על התייחסות לרהיטים כאייקונים ובאס אפילו העז להעלות אותם באש. 

 

בעקבותיה הוא יצר את הסדרה "אם יש עשן..."  שהוצגה לראשונה בשנת 2004 בגלריית העיצוב "מוס" בניו יורק ושמה את באס על מפת העיצוב העולמי. כאן הוא כבר מעלה באש "קלאסיקות" של מעצבים וארכיטקטים ידועים כמו מתלה המעילים של "טונט", כיסא "היל האוס" של מקינטוש ואחרים. בשנת 2009 הוא הפך למעצב הצעיר ביותר שקיבל את פרס השנה ביריד העיצוב Design Miami והוזמן לשתף פעולה עם חברות יוקרה ביניהן לואי ויטון, סברובסקי ודיור. עבודותיו מוצגות באוספים פרטיים וציבוריים בהולנד, במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, והרייקסמוזיאום באמסטרדם.

 

עשה להם קרקס   צילום: שי בן אפרים

 

באס המשיך להפתיע בגישה העיצובית יוצאת הדופן שלו והסדרות השונות שיצר רוכזו במוזיאון חרונינגר בהולנד. עבודותיו מגוונות וכוללות רהיטים, אובייקטים, מיצבים, עבודות וידאו, ומיצגים. מוזיאון העיצוב חולון הוא המוזיאון הראשון שאליו הגיעה תערוכת עבודותיו במלואה ממוזיאון חרונינגר. בנוסף לסדרות העשן מציגה התערוכה את סדרות החמר, מחבואים, באס הגיע לעיר, כמעט שוויון, אבקש את תשומת לבכם וזמן אמיתי.

 

קרקס עיצובי

הסדרה "באס הגיע לעיר" הייתה אחת ההברקות שזיכו אותו בפרסום עולמי בשנת 2014. יריד העיצוב החשוב בעולם שנערך מדי שנה במילאנו ומושך אליו מספר שיא של מבקרים קבל תפנית בעידן הרשתות החברתיות. אין כבר חשיבות לעיצוב בעל ערך אלא לכמות הלייקים שהפרויקט זוכה ברשתות החברתיות. באס החליט למתוח ביקורת על התופעה באמצעות הופעת יחיד שלו כשהוא משתמש באלמנטים מעולם הקרקס והופיע בה כמנהל הזירה. המיצג, ברוח "הקמפ" לועג לרעיונות המקובלים בעולם העיצוב, מתריס נגד מוסכמות עיצוביות ומדמה את הכל לקרקס אחד גדול. הוא זכה על כך בפרס "התערוכה הטובה ביותר" ואין ספור לייקים שממשיכים לרוץ ברשת עד היום.

 

משחק מחבואים

בסדרת "חמר" הוא פיסל ידנית פריטים כמו מאווררים, ספסלים ושולחנות בדרך שמותירה את טביעת אצבעותיו ומזוהה אתו בצורה שאי אפשר לטעות בה.  זאת בניגוד לשיטות הייצור הדיגיטליות הבלתי אישיות שנהוגות כיום. בסדרה "מחבואים" הוא יצר שמונה סרטונים שבהם הוא משחק תפקידים שונים וקשה לזהות שמדובר באותו אדם.  בסדרה "כמעט שוויון" הוא יצר רהיטים מרישומים דו ממדיים שנראים כמו ציורי ילדים אבל החומרים שמהם הוא יצר אותם יקרים וקשים לטיפול. בסדרת "אבקש את תשומת לבכם" הוא הציב רמקולים ומגאפונים שיוצרים ערב רב של צלילים והסחת דעת בסגנון העידן המודרני ובסדרת "זמן אמיתי" הוא הציב שעוני אורלוגין עתיקים כשמאחורי מסך המחוגים מוקרנים סרטי וידאו בהם האמן מצייר מחדש את המחוגים ויוצר מושגי זמן חדשים.

 

מושגי זמן חדשים   צילום: שי בן אפרים

 

לצד התערוכה של באס בסינרגיה רעיונית מועלות שתי תערוכות נוספות. "מכונות זמן" במעבדת העיצוב ותערוכת "עובדים ביחד: עיצוב והנדסה" בגלריה מרגלית ובמסדרון ההיקפי.  "מכונות הזמן" מציגה 25 עבודות של מעצבים ישראלים העוסקות בזמן, מתוכן 10 עבודות חדשות שנוצרו במיוחד לתערוכה.  התערוכה "עובדים ביחד: עיצוב והנדסה" היא תוצר של שיתוף פעולה בין חברת Dyson ומוזיאון העיצוב בחולון ומתמקדת בפריצות דרך טכנולוגיות שמשתקפות מתהליך עבודתו של המהנדס והמעצב ג'יימס דייסון הידוע בסדרת שואבי האבק המהפכניים שלו.

|
|
|
|