סלפי עם שייקספיר

 

שני משפטים מתבקשים לאחר צפייה בהצגה החדשה של תאטרון הבימה "קוריולנוס". האחד, שמו לנו סלפי מול הפנים והשני, שאין חדש תחת הירח. 400 שנים חלפו משייקספיר ועד עידן החלל  אבל הפוליטיקה נותרה בעינה, מניפולטיבית, אינטרסנטית וחסרת רחמים.  

 

אולם הבימרתף כמו נתפר למחזה על פי מידותיו. מאבקי הכוח מתנהלים בדומה לזירת מתאגרפים, השורות הראשונות מקבלות דגלים לנופף בהם בהפגנות, השחקנים נכנסים ויוצאים במעברים וקני הרובים מכוונים לא פעם אל פניהם של הצופים.

 

גיל פרנק בתפקיד קאיוס מרסיוס (קוריולנוס) ואושרת אינגדשט בתפקיד וירגיליה אשתו   צילום: ז'ראר אלון

 

דורי פרנס, המתרגם והמנסח ועירד רובינשטיין הבמאי הצליחו לעבור את משוכת השנים ברגליים קלות. הטקסט נשאר נאמן למקור אבל עדכני ומותאם לתקופתנו, התלבושות מודרניות, כלי הנשק חדישים והטכנולוגיה נכנסת לתמונה באמצעות מצלמות וידאו וסמארטפונים שמתעדים כל שיהוק של פוליטיקאי.

 

המחזה מתאר את מלחמת המעמדות של הפטריקים בעלי זכויות היתר בפלבאים פשוטי העם ברומא העתיקה. מאבקם של הנחשלים באצולה מתמקד בדרישה לקבל לחם חינם ובעיות השליטים נפתרות כתמיד בהסחת דעת ואין כמו מלחמות לשרת את מטרתם.

 

קאיוס מרסיוס הוא הגנרל שמנהיג את רומא לניצחון במלחמה על העיר קוריולן וכך זוכה לכינוי קוריולנוס. בשובו עטור כבוד הוא מחליט לעבור לחיים הפוליטיים ולהתמנות לסנטור. בדרכו הישירה, הלא מתחנפת, חסרת הגינונים והפוליטיקלי קורקט הוא מפסיד בקרב מול ההמון שאותו הוא מכנה בכעסו "אספסוף". הכישלון מבריח אותו מרומא, הרחק מאשתו, בנו ואמו הנערצת. הנקמה הבוערת סוחפת אותו להצטרף לאויב ולתכנן מלחמה שתחריב את רומא עד היסוד.

 

 גיל פרנק (קוריולנוס) והפוליטקאי מנניוס (אורי הוכמן)   צילום: ז'ראר אלון

 

קשה למצוא דמות להזדהות אתה בדרך שבה שייקספיר מציג את הדברים. ההמונים גסי רוח וחסרי השכלה, נציגי העם גרוטסקים, רכרוכים ומשנים דעתם על פי אינטרסים מובהקים, הגנרל הנערץ, הישיר והבוטה הופך לבוגד שמוכן לשרוף את ביתו ללא רחמים.

 

צוות של שחקנים מוכשרים סוחף את הקהל לשעה וחצי מרתקת.  בולטים במיוחד גיל פרנק בתפקיד הגנרל קוריולנוס, אורי הוכמן הפוליטיקאי השנון וחברו של קוריולנוס והשחקן הצעיר בן יוסיפוביץ' שמחליף תפקידים ותלבושות בכישרון רב. עבודה מצוינת עשה אורי בוסתן ביישום קרבות הבמה עד כדי תחושה של קרב אמיתי ועדיין מבלי לפגוע בשחקנים. לסיום, ציון לשבח לבימוי של עירד רובינשטיין והרעיונות המקוריים שהפכו את המחזה האלמותי לכל כך עכשווי. 

ההצגה תועלה בתאטרון הבימה החל מ-14 באפריל.