הצדק על פי מיכאל קולהאס
עוולות ציבוריות כנגד האדם הקטן מעוררות אמפטיה גם כשהן מתרחשות מאות שנים טרם זמננו. המחזה החדש "מיכאל קולהאס" בתיאטרון הבימה הוא אגרוף בבטן הרכה של כל צופה למרות שהסיפור התרחש במאה ה-16.
מיכאל קולהאס (נורמן עיסא) אשתו אליזבת (דוית גביש) והבן צילום: רונית סבירסקי
הנובלה של הסופר והמחזאי היינריך פון קלייסט נכתבה במאה ה-18 בגרמניה והתבססה על סיפור עתיק מהמאה ה-16 על סוחר ששני סוסיו נגנבו בהוראת אציל וכשמאבקו המשפטי נכשל הוא שורף את היער ויטנברג ובסופו של דבר נתפס ומוצא להורג בברלין. הנובלה עובדה למחזה על ידי ג'יימס סונדרס, תורגמה והועלתה בארץ כבר ב-1972. הגרסה העדכנית שעולה בימים אלה בתיאטרון הבימה תורגמה על ידי רבקה משולח בבימוי מצוין של אילן רונן. אין ספק שמדובר בהצגה עוצמתית ומרשימה שמחזיקה את הצופים במתח הולך וגואה עד סיומה.
מיכאל קולהאס בעיצומו של מסע הנקמה צילום: רונית סבירסקי
הסופר היינריך פון קלייסט קרא לגיבורו, סוחר הסוסים, מיכאל קולהאס ואילן רונן בחר בשחקן נורמן עיסא לבצע את התפקיד הכל כך מאתגר הזה. עיסא, ראוי לכל השבחים על נוכחותו הבימתית והמשחק העוצמתי. הסיפור אמנם מתחיל באווירה פסטורלית אבל צבעי הבמה ותלבושות השחקנים מבשרים על ענני הסערה שמתגבשים באופק.
קולהאס עולה על הבמה עם שלושת סוסיו האצילים שאותם הוא מתכנן למכור בשוק בדרזדן. הוא עובר בדרכו בשטחו של יונקר (בן אצולה גרמני) ומתבקש על ידי מנהל האחוזה להציג מסמך מעבר, שהומצא מדמיונו הקודח. קולהאס נאלץ להשאיר את סוסיו ועוזרו בידי מנהל האחוזה ויוצא להביא את המסמך הנדרש. הוא מגלה את התרמית וחוזר לאסוף את רכושו ועוזרו. קולהאס מוצא את סוסיו שהועבדו בפרך במצב של תשישות ועוזרו ברח אחרי שעונה באכזריות. הוא מנסה להחזיר לעצמו את רכושו באמצעות בית המשפט וכשנתקל ביחס המפלה שלו לעומת האציל הוא יוצא למסע נקמה רצחני באציל וכל מי שמגן עליו.
היונקר (אלכס קרול) ואנשי הממשל (אורי הוכמן ושמעון כהן) צילום: רונית סבירסקי
בין השחקנים הבולטים לצד עיסא ניתן לציין את עבודתו של תומר שרון בדמות הרוזה ורדה שמספר את סיפור המעשה ולוקח בו חלק בקטעים מסוימים. נמרוד דגן בתפקיד משרתו של קולהאס מצליח לחדור ללבו של הקהל ואורי הוכמן בולט בדרכו שלו שגם במצבים הכאובים ביותר על הבמה הוא מפיק צחוק מהצופים.
הסוסים המורעבים עם פושט העורות צילום: רונית סבירסקי
הצדעה מיוחדת מגיעה למעצבת המסכות והגולגלות, יהודית גרינשפן, שהוסיפה ממד דרמטי ומיסטי למחזה בעזרת מסכות לבנות, פני שלדים מתים וראשי סוסים מפורזלים. רות דר אחראית על עיצוב התפאורה והתלבושות שתרמו לאווירה הקודרת ואסי אשד שמרה על האיזון הנכון שבין השפה הארכאית לשפה המודרנית. כשמאגדים את כל האלמנטים הבימתיים שהושקעו במחזה "מיכאל קולהאס" היא אחת ההצגות הטובות שנראו לאחרונה בתיאטרון הבימה.