ביקור בכנסת ישראל - בית פתוח
יוזמה שנולדה בכנסת הניבה את מה שהם מכנים "מרכז מבקרים" בפועל מדובר ב"בית פתוח". המבקרים יכולים לטייל בין האולמות השונים, לבחור מסלולי סיור מודרכים לפי הנושאים שמעניינים אותם ולהבין בדרך לא פורמלית היכן וכיצד מכריעים את גורלה של המדינה.
בית המחוקקים יכול להישמע לציבור הרחב כמושג ערטילאי מרוחק מחיי היום יום. מקום שמתנהלים בו ויכוחים ועימותים רווים במתחים ודרמות מדיניות. התקשורת מטיבה מסקרת את הקונפליקטים הפוליטיים ואדם מן השורה יתקשה להבין כיצד מתנהלת המדינה ואיך מחוקקים בה חוקים.
הקטנים ממלאים את המליאה צילום: רונית סבירסקי
גן באלגן
ביום בו נחנך "מרכז המבקרים" הוזמנו גני ילדים ממגזרים שונים לחוות את הסיור הראשון. יו"ר הכנסת דאז, ראובן ריבלין, הפגין יכולת מילולית ב"שפת הגננות" וסיפר לזאטוטים על "גן בלאגן" שאין בו חוקים וכל אחד נוהג כאוות נפשו. כשהסרט נגזר ומחיאות הכפיים נדמו, יצאו הילדים יחד עם המדריכים והמדריכות לפעילות שבה למדו שיעור בערכי הדמוקרטיה. המדריכה של גן ניצנים הייתה מירב. היא המשיכה את הנושא שאותו התחיל ריבלין וניהלה דיון עם הילדים האם טוב להיות חלק מגן בלאגן או שעדיף שיהיה סדר או בהגדרה קצת אחרת, שיהיו חוקים.
תיבות הצבעה צילום: רונית סבירסקי
כשהילדים היו תמימי דעים שצריך חוק וסדר הם נכנסו לאולם המליאה. מירב הראתה להם היכן יושבים חברי הכנסת, השרים, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, האורחים המכובדים ו"פשוטי העם". הסבירה בשפה פשוטה וקלה את התפקידים של כל אחד מהם, הראתה מסכי המחשב שמשמשים להצבעה, איך נראה ספר החוקים והדגימה את תפקידו של הפטיש שמחזיק יו"ר הכנסת. הם התיישבו על כסאות העור כשהרגליים מתנופפות באוויר וניהלו דיון נוקב לגבי הצעת החוק של מירב "בעד או נגד תלבושת אחידה בגן". אחד הילדים קיבל את תפקיד יו"ר הכנסת והשאר קיבלו לידיהם פתקי הצבעה אחד אדום ואחד ירוק. מירב הסבירה שאם הם בעד עליהם לשים בקלפי את הפתק הירוק ואם הם נגד יש לשים את האדום. קופסאות קרטון שעליהם דגל ישראל הפכו לקלפי והילדים הלכו להצביע. בסיום התנהלה הספירה ונפלה ההכרעה נגד תלבושת אחידה.
יו"ר הכנסת דאז ראובן ריבלין ושר החינוך דאז גדעון סער עם ילדי הגן צילום: רונית סבירסקי
סיורי אמנות, אדריכלות וצילום ללא תשלום
הציבור הרחב יכול ליהנות ממסלולי טיול מודרכים שעוסקים בדמוקרטיה הלכה למעשה, אמנות וצילום, ארכיטקטורה, גלגולו של חוק וארכיאולוגיה. משך הסיורים כשעה ורבע והם ללא תשלום. הסיור שעוסק באמנות וצילום עובר בין האולמות השונים תוך הסברים על התרחש בהם ועל יצירות האמנות שמוצגות בהם. באולם המליאה מקבלים הסברים על התכנון האדריכלי על הקיר המתנשא מאחורי גבו של יו"ר הכנסת והנואמים. הקיר שעוצב בהשראת ירושלים של מעלה וירושלים של מטה על ידי האמן דני קראוון. שתים עשרה הקורות שתלויות מהתקרה שזכו לשם "הגיליוטינות". מקבלים הסברים על המושבים שמסודרים בצורת מנורת שבעת הקנים ועל דיוקנו של הרצל שמוטבע על הקיר.
באולם "שאגאל" תלויים גובלנים שנארגו על פי ציוריו של מארק שאגאל בשנות ה-70. יו"ר הכנסת דאז, קדיש לוז, רצה ויטראז'ים ושאגאל רצה גובלנים ופסיפסים. התוצאה היא שכיום תלויים במשכן שלושה גובלנים ענקיים שמספרים את סיפורו של העם היהודי באמצעות אין ספור דימויים מתולדותיו ומספורי המקרא. ברצפת האולם הוטבעו פסיפסים בהשראת בתי כנסת עתיקים וקיר נוסף של פסיפס עשוי כולו מאבני ארץ ישראל. תערוכת צילומים של הצלם דוד רובינגר תלויה בחלל גדול בין הקומות. הצילומים מתעדים את מנהיגי האומה בכנסת בזויות אנושיות של עדשת מצלמה רגישה. בחדר ישיבות הממשלה שכבר אינו פעיל תלוי ציור גדול מאוד של ראובן רובין שמתאר את נופי הארץ. בחללים נוספים אפשר לראות עבודה של האמן משה קסטל, באגף החדש פסל של דוד בן גוריון ואת מנורת שבעת הקנים שפוסלה על ידי הפסל אליעזר וייסהוף וניתנה לכנסת מתנה על ידי קק"ל.
הגובלנים של מרק שאגאל צילום: רונית סבירסקי
ערכי הדמוקרטיה לכל הגילים
החוויה החינוכית והאזרחית שהתנסו בה ילדי הגן וסיור האמנות והצילום למבוגרים הם דוגמא מתוך תריסר תוכניות וסיורים חינוכיים בשפות שונות שהושקו במסגרת מרכז המבקרים. מנהל המרכז הוא גיורא פורדס וראש תחום התוכן היא ליאת שמעוני-קוניצקי. אפשר להזמין סיור מודרך בשמונה שפות שונות (עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, גרמנית, רוסית ואמהרית). יש סיורים מיוחדים לגיל גן חובה, לכיתות בית הספר היסודי א'-ג', ד'-ו', לחטיבת ביניים ולתיכון, לחיילים, לסטודנטים, לקהל המבוגרים ולגיל הזהב. יש סיורים למבוגרים בדגש על דמוקרטיה הלכה למעשה, סיורים במשותף עם בית המשפט העליון "גלגולו של חוק", סיורים בדגש על אמנות וצילום, על ארכיאולוגיה או על ארכיטקטורה.
הסיור לגני הילדים מלמד מושגים ראשוניים כמו סמלי המדינה ומהי הצבעה. ילדי כיתות א'-ג' יכירו את מגילת העצמאות ומהם זכויות האדם בעזרת ספרו של אפרים סידון "עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור" ויכתבו "אמנה כיתתית". לילדי ד'-ו' ממחישים את תהליך הבחירות הדמוקרטיות, את תפקיד הכנסת כמחוקק ואת תהליך החקיקה. בכיתות ז-ח ילמדו כאן על משמעות המושג ייצוגיות ועל דיון כחלק מתהליך קבלת החלטות. כל הסיורים לילדים הוכנו בשיתוף פעולה ובייעוץ מקצועי של משרד החינוך, שממליץ עליהם בחוזר מנכ"ל.
סטודנטים וקצינים בכנסת
מרכז המבקרים פיתח בשיתוף עם החוג למדעי המדינה באוניברסיטה העברית קורס בנושא "הכנסת ובתי מחוקקים במבט השוואתי", כשהחלק התיאורטי נלמד באוניברסיטה והחלק המעשי בין כותלי הכנסת. כן פותחה בשיתוף עם משרד החינוך תוכנית מיוחדת לכיתת מצטיינים כלל ארצית, שבחרו ללמוד אזרחות ברמה של 5 יחידות, במסגרתה יונחו תלמידים לכתיבת עבודת גמר מחקרית. מרכז המחקר והמידע של הכנסת ינחה את התלמידים בעבודתם.
מצביעים בעד או נגד צילום: רונית סבירסקי
גם עבור צה"ל פותחו סיורים וסדנאות שונות. יש סיורים מותאמים לצוערי בה"ד 1, לקורסי פיקוד וקצינים ולקצינים בכירים. כן יצר מרכז המבקרים קשר עם תנועות נוער ועם הסוכנות היהודית, שתשלב סיור בכנסת בתוכנית המנהיגות של תוכנית 'מסע' ובתוכניות 'החוויה הישראלית'. כן מתכוונים להציע סיורים ייעודיים לחינוך המיוחד, ולמגזרים שונים באוכלוסיה.
הסיורים מתקיימים בכל ימות השבוע בתיאום מראש.
הפעילות היא ללא תשלום והיא מיועדת לילדים בליווי ההורים.
לפרטים נוספים ולרישום יש לפנות למוקד ההזמנות של מרכז המבקרים בכנסת,טלפון: 02-6753337;
או דואר אלקטרוני: Tours@knesset.gov.il