סוזוקי, דני קרוון ועושים פרצוף - תערוכות חדשות במוזיאון טיקוטין בחיפה

 

 

עץ שיורה עלים בצורת עיניים, ספינה בצורת רוכסן שפורמת את הים, כסאות קטנים שהופכים לתווים ועלי כרוב שנראים כמו צלחת. יצירות יוצאות דופן של האמן היפני סוזוקי מוצגות במוזיאון טיקוטין בחיפה לצד תערוכה המתעדת את פסליו ומיצגיו של האמן דני קרוון ביפן.

 

 גשם של עלים ממצמצים נושרים על המבקרים     צילום: רונית סבירסקי

 

מוזיאון טיקוטין בחיפה מחזיק מאז הקמתו ב-1960 בדגל המוזיאון היחיד לאמנות יפנית בכל המזרח התיכון, המחזיק באוסף גדול של חפצי אמנות ואומנות יפניים, ומציג תערוכות אמנות יפנית מסורתית, מודרנית ועכשווית. במהלך הקורונה הוא עבר תהליך של שיפוצים ושדרוגים, אתי גלס גיסיס מונתה כאוצרת ושתי תערוכות חשובות ושונות מאוד ממה שהוצגו עד היום תוכננו לקראת השקה מחודשת.

 

הפלישה האמנותית מיפן הגיעה גם כשמוזיאון תל אביב לאמנות פתח את שעריו מחדש עם התערוכה של האמנית המפורסמת יאיוי קוסאמה והאמן  והפסל היפני נובויה ימגוצ'י, שחי כבר שנים בישראל, פתח תערוכה בגלריה במעלות תרשיחא. התערוכות האלה הן חיבור מפתיע שנוצר בין התרבות היפנית המאופקת והמוקפדת לבין המנטליות הישראלית הסוערת. השקט, הסבלנות וההתבוננות שדורשות היצירות היפניות מתאימות להרגעת המזג הישראלי במיוחד אחרי שנתיים של קורונה שסגרה את הציבור בחללים קטנים.

 

מוזיאון טיקוטין בחר לשלב שלוש תערוכות שכל אחת נושאת אופי שונה. תערוכתו של המעצב והאמן הצעיר יאסוהירו סוזוקי "הרף עין" לצד תערוכה המציגה דגם וצילומי פסלים ומיצגים של האמן הישראלי דני קרוון שניצבים בשלושה איים ביפן. התערוכה השלישית מציגה פריטים מיוחדים מהאוסף הפרטי של המוזיאון תחת השם "עושים פרצוף".

 

הרף עין של יאסוהירו סוזוקי

התערוכה של יאסוהירו סוזוקי נעה על הגבול שבין אמנות לעיצוב תעשייתי. כל עבודה היא דגם ייחודי שמשלב ידע מדעי עם הומור ומעניק זהות חדשה לחפצים מוכרים ויום יומיים. תחת ידיו עלי כרוב הופכים לקערות הגשה, עץ הופך את עליו לעיניים פקוחות או עצומות ויורה אותם אל החלל, גזע עץ כרות קם לתחייה בזכות טיפות מים שנוחתות עליו מן התקרה וכסאות מיניאטוריים מסתובבים במהירות על משטח כמו תקליט עץ והופכים לצלליות של תווים. הוא משתמש באמצעים מגוונים ביצירה שלו. חומרי גלם מיוחדים, שימוש בווידאו ארט, טכניקת צילום מורכבת והרבה מאוד רעיונות מבריקים שנראים לעיתים כמו קסם בלתי פתיר.

 

מקל סוכריות שהופך לסימן שאלה כשהסוכריה נשלפת החוצה    צילום: רונית סבירסקי

 

החלל שזכה לשם "עלים ממצמצים" נראה כמו גן יפני עם ספסלי עץ שהקהל מוזמן לשבת ולהתבונן בתצוגה. העלים שנראים כמו עיניים הופכים את התצוגה לאינטראקטיבית וכשמשלשלים אותם אל תוך הגזע הוא יורה אותם בחזרה אל האוויר והם צונחים אל האדמה כמו בשלכת. הוא הפך רוכסן לספינה שפועלת עם שלט רחוק ויוצרת אשליה שהיא חותכת את הים לשניים.

 

ספינה בצורת רוכסן עם שלט רחוק ששטה בים     צילום: רונית סבירסקי

 

עבודת וידאו מיוחדת היא היצירה "קצה מים מתהפך" שבה מוקרנים גלים על מיצג של ספר ענק. הגלים קרבים ונפגשים בשדרת הספר ומתרחקים ונעלמים אל שני קצוות החוף, שהם קצוות הדפים.

 

וידאו ארט של גלי ים על דפי ספר      צילום: רונית סבירסקי

 

ביצירה אחרת, מוקרן סרט וידאו של ילדים המשחקים על קרוסלה. הילדים שנראו לאמן כתחליף לצורת היבשות, הם העולם במלואו. הטכנולוגיה המיוחדת שבה השתמש כדי ליצור אפקט של כדור הארץ שמסתובב בחלל זיכתה אותו מיד עם סיום לימודיו בפרס היוקרתי NHK DIGITAL STADIUM GRAND PRIX AWARD ובהכרה עולמית.

 

בפטיו של המוזיאון הוצבה ציפור קוקייה ענקית שעליה מספר האמן סיפור מהתרבות היפנית. שלושה שליטים שכל אחד בעל אופי שונה התבוננו בקוקייה שסירבה לשיר. אחד אמר שצריך להרוג אותה, השני אמר שיאלצו אותה לשיר והשלישי ביקש שימתינו עד שתרצה לשיר. בעניין זה הוא סקרן לראות את ההבדל בין היפנים לישראלים בנושא ההמתנה.

 

הקוקייה שסרבה לשיר בפטיו של המוזיאון      צילום: רונית סבירסקי

 

הוא יצר את מפת יפן ממתכת ממוגנטת והכניס אותה לתוך כוס מים והיא באופן טבעי התיישרה לכיוון צפון. הכניס מאזנים הפוכים לתיבת מים כדי לשקול בועות אוויר והתוצאה היא בהפוך על הפוך. רוכסן הפך תחת ידיו לספינה ששטה על פני המים ופורמת את הים לשניים.

 

לצד סרטי הווידאו משולבות יצירות שעל פניו הן חסרות תכלית. אחת מהן היא "שעון מצמוץ" המונה את הזמן האבוד של האנשים החיים במרחב האורבני התובעני. הזמן אינו זמן אבסולוטי ואין השעון מונה את הדקות או השעות; הוא מונה את אותם רגעים קטנים שבו אנו ממצמצים ובדרך זו מאבדים את "הזמן האמיתי". עוד בנושא זה, יצר סוזוקי מכסה בצורת שעון שמש על גבי שעון אמיתי, ובדרך זו ובקריצה הוא "גונב" את זמנם של האנשים במרוץ החיים.

 

מקלות אכילה בצורת כפות רגליים     צילום: רונית סבירסקי

 

האמן יאסוהירו סוזוקי הוא מרצה לעיצוב באוניברסיטה לאמנות מוסאשינו ויוצר בסטודיו הפרטי שלו הממוקם באוניברסיטת טוקיו. בשנת 2004 זכה סוזוקי בפרס ראשון על תערוכה שהוצגה בשבוע העיצוב בטוקיו. את יצירותיו הציג סוזוקי במוזיאונים מובילים ברחבי העולם, ותערוכות יחיד רבות שלו הוצגו במוזיאונים המובילים ביפן. זוהי תערוכת היחיד הראשונה של האמן בישראל.

 

יפן של דני קרוון

התערוכה השנייה במוזיאון "יפן של דני קרוון" שהלך השנה לעולמו כוללת תיעוד של שלוש יצירות מרכזיות שהוקמו על ידו בשלושה איים שונים ביפן. התערוכה מעניקה למבקר את התחושה של ביקור באיים והליכה בין הפסלים והמיצגים. באולם שבו מוצגת התערוכה נחשפה רצפת השיש המקורית של המוזיאון מיום הקמתו ובצדה עובר שביל חלוקי נחל שמאפיין את התרבות היפנית.

 

שלוש היצירות הן "תלויות מקום", וניסיון להעביר אותן למקום אחר יוציא אותן מן ההקשר הייחודי שלהן להיסטוריה ולגיאוגרפיה המקומית. התערוכה מעבירה את החוויה באמצעות צילומים, מודלים, רישומים, וסרטי וידאו שהובאו ארצה במיוחד מהסטודיו של האמן בצרפת ובהשאלה מגלריית גורדון ומגלריית ז'אן בושה ג'אג'ר, פריז.

 

יצירות הפיסול של דני קרוון ביפן       צילום: רונית סבירסקי

 

ברגישות יפנית לטבע ולשינויי העונות, נהג קרוון לבקר מספר פעמים באתר לפני מימוש כל פרויקט כדי ללמוד את התנאים המשתנים במהלך השנה, וכך יצר יצירה המאפשרת את הקשר הישיר עם הטבע. האלמנטים המרכזיים בשלוש היצירות הם החלל, השמש, הצל, הדרך, אלמנט השער, צמצום, שילובי חומרים ומרקמים, הטבע והסביבה ויחסי הגומלין שלהם עם העבודות. אלמנטים אלה, החוזרים שוב ושוב בעבודותיו של קרוון, מהותיים גם בתרבות היפנית.

 

עבודתו של קרוון עוסקת בארגון החלל, במציאת האיזון שבין הצורה ל"ריק". קרוון אינו יוצר רק את הצורה, את המלא, אלא גם את הריק. החלל, הסדק, המרווח ביצירותיו הוא אלמנט חשוב כמו החלק הבנוי. השימוש בצורות גיאומטריות ברורות של עיגול, משולש ומרובע מאפיין את יצירותיו של קרוון לאורך כל הקריירה האמנותית שלו. בפילוסופיה הבודהיסטית עיגול, משולש ומרובע הם התגלמות היקום. שלוש צורות גיאומטריות בסיסיות של "א-צורניות" ואינסוף, מסמלות ריקות ומלאות שהן מהות ההארה.

 

בשנת 1998 העניקה המשפחה הקיסרית לדני קרוון את פרס האמנות העולמי "פרמיום אימפריאלה" בטקס מיוחד שנערך ביפן.

 

התערוכות יפתחו ב-13 בנובמבר 2021 וינעלו ב-23 באפריל 2022