תחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים – קפיצה קטנה לחו"ל

 

80 מטרים מתחת לפני האדמה, שלושה מפלסים של מדרגות נעות, כרטוס חכם  ותערוכות מתחלפות בקופסאות אור במעבר התת קרקעי – תחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים הפכה לאטרקציה תיירותית

 

 מפלס G בעיצוב חללי שהוא מקלט אטומי    צילום: רונית סבירסקי

 

45 דקות מקשרות בין תחנת רכבת סבידור בתל אביב לתחנת יצחק נבון בירושלים. בימים שבהם סיר הלחץ בכבישים מגיע לשיאו וזמן הנסיעה לירושלים יכול להימשך שעתיים ויותר, הנסיעה הקצרה והקרירה הזו היא תחילתה של הרפתקה נעימה. הרבה מאוד מנהרות נחצבו בהרי ירושלים כדי לייצר את הקדמה הטכנולוגית הזו והתוצאה היא שרואים פחות נופים אבל מגיעים כל כך מהר שזה מפצה על החסך באור יום ובמראות הירוקים שהיו בשפע בתוואי הרכבת הישנה.

 

דרגנועים מצטלבים     צילום: רונית סבירסקי

 

154 מטרים של דרגנועים

הרכבת גולשת בשקט אל תוך התחנה ומתיישרת עם מפלס הרציף ללא פערי גבהים ומדרגות. שלטים מוארים עם תצוגות דיגיטליות מתוחכמות ופינוי מהיר של הנוסעים כל אחד למסלולו. דרגנוע קצר מוביל אל המעליות אבל מומלץ להמשיך ולעלות בדרגנועים הנוספים כדי לחוש את חוויית העומק של התחנה. מסדרון ארוך שנקרא מפלס G מעוצב כמו חללית ומשמש כמעבר אבל נועד גם לתפקד כמקלט אטומי במצב חירום. הוא מוביל אל גרם המדרגות הנעות הראשון והמראה שמתגלה שייך למחוזות של מדינות מתקדמות. תאורה מיוחדת, מעקות מתכת מנצנצות והמדרגות נעות במהירות כלפי מעלה. קופסאות אור תלויות לאורך הקיר ובהן תמונות שונות.

 

 3 דרגנועים מהארוכים בעולם      צילום: רונית סבירסקי

 

מטפסים בדרגנוע שני ושלישי ובכל אחד מהם המראה מפתיע מחדש. במפלס העליון חודר אור השמש דרך קירות ותקרת זכוכית. המתחם המואר מקושט בכרזות גרפיטי, מובייל של ציפורים בכחול לבן וכתובות שמקדמות את הבאים והיוצאים מירושלים. מכאן אפשר לצאת למפלס הרחוב ולחפש אוטובוס או רכבת קלה ליעד הבא. אבל רגע לפני שעוזבים את התחנה כדאי לצפות בתערוכה שמוצגת במעבר התת קרקעי שנמצא במפלס העליון של התחנה.

 

 מתקני כירטוס חכם      צילום: רונית סבירסקי

 

תערוכת פעם אחר פעם

התערוכה שנפתחה במסגרת פסטיבל אאוטליין 2022 תוצג במשך כל השנה על קירות המסדרון בתוך הקופסאות המוארות. המסדרון מעוצב מאריחי בטון, קירות עבים בצבע אפור ותקרה שמורכבת מפסי תאורה שמשקפים חלק מן התמונות. הליכה לאורך המעבר משרה אווירה מיוחדת של גלריה לא שגרתית. התערוכה שנפתחה באוגוסט 2022 במסגרת פסטיבל אאוטליין נקראת פעם אחר פעם ומשתתפים בה שישה יוצרים ויוצרות בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל שמציגים פרשנות אישית למקום מסוים שאליו חזרו פעמיים בנסיבות שונות. פעם אחת בחטף ופעם נוספת כדי להביט ולראות את הדברים שנשמטו מעיניהם בפעם הראשונה. השוני בין העבודות חושף את הפער, הפספוס ולעיתים את הגעגוע למה שהיה ואיננו.

 

 תערוכת איורים בקופסאות אור      צילום: רונית סבירסקי

 

האמנית נעה פלד חוזרת אל אזור משגב בקיץ 2022 אחרי שחוותה במקום את נפילת הקטיושה בסיום המלחמה בקיץ 2006. מאור כהן נזכר איך הרגיש כשישב כילד בכיתה ובעיקר חיכה שדברים יקרו. דוד כהן חוזר לחוויות בצבא, יעל ולובלסקי חזרה לשפת הים ובניית ארמונות בחול. אור סגל התייחסה למגדל בבל המודרני ופרקה אותו לגורמים שיוצרים ובונים כיום את העם בישראל.

 

איור של נעה פלד     צילום: רונית סבירסקי

 

תחנה חכמה בין הגדולות בעולם

עשרה מיליון נוסעים כבר הספיקו לעבור בתחנת הרכבת יצחק נבון שנחנכה ב-2019. זוהי תחנת הרכבת הראשונה בישראל שזכתה לתואר תחנה חכמה. חדר פיקוד ובקרה מאויש שישה ימים בשבוע בכל שעות היממה ושולט על כל המתרחש באמצעות מסכים דיגיטליים, מערכות חיווי ושעונים. המערכות יודעות לזהות בעיות, תקלות ומספקות אמצעי תיקון.

 

 ברוכים הבאים בכל השפות     צילום: רונית סבירסקי

 

זוהי תחנת הרכבת הגדולה ביותר שהוקמה עד היום בישראל ונמצאת בליגה של התחנות הגדולות בעולם. עומקה כ-80 מטרים מתחת לפני האדמה, היא מתפרשת על פני 74 אלף מטרים רבועים ויש בה 500 חללים וחדרים. מערכת הדרגנועים פרושה לאורך 50 מטרים כל אחת מהן ובאורך כללי של 154 מטרים. מעליות מהירות עם קיבולת תפוסה גדולה, מערכות חשמל וסיבים אופטיים מתקדמים, מצלמות, חיישני חום, מערכות קירור וחימום וכבלי תקשורת.

 

הסיבה לבניית הרכבת בעומק כה רב נבעה מהבדלי הגובה בין השפלה לירושלים שמגיע עד 800 מטרים. כדי למתן את השיפוע ולהקל על הקרונות לטפס לגבוה נבנו מערכות מורכבות של מנהרות וגשרים עד לנקודה שבה הרכבת פוגשת את התחנה במעבה האדמה.