תערוכת אינפיניטי INFINITY – אפקט האינסוף

 

אורות, צלילים, מראות, מיצבים ואפקטים משתלבים בתערוכה שעושה שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית ובינה מלאכותית. 8 מתחמים אינטראקטיביים שמתאימים לכל המשפחה. התערוכה תימשך עד 31 באוקטובר 2024

 

 הרקדנית של נמרוד וייס משמיעה קולות     צילום: רונית סבירסקי

 

קשה שלא לראות את קווי הדמיון בין יצירותיה של האמנית היפנית יאיוי קוסמה למקורות ההשראה של יוצרי תערוכת אינפיניטי במתחם ארנה בירושלים. הטכנולוגיה אמנם מטשטשת את הגבולות שבין המציאות לעולם הדיגיטלי אבל הרעיונות דומים. רקדנית מתנפחת שמזכירה את מיצב המתנפחים הוורודים, כדורי הכסף שהיו פריצת הדרך של קוסמה בבינאלה במילאנו, חדרי האינסוף שנוצרים באמצעות מראות ומשחקי הקלידוסקופ.

 

שוברים קרניים     צילום: רונית סבירסקי

 

על הפרויקט שמוגדר כמוזיאון האינסוף אחראים שלושה. דקר אזולאי, מעצב תאורה בהפקות ישראליות ובין-לאומיות, שי בונדר, שמתמחה בשילוב טכנולוגיות מתקדמות עם וידאו ארט וזברה, חברה שמתמחה בייצור תפאורות, תערוכות ומרכזי מבקרים. אנשי צוות נוספים הם עדי גולדשטיין יוצר המוזיקה וערד שווט מעצב חלל המוזיאון.

 

משחקי תאורה וסאונד     צילום: רונית סבירסקי

שעון החול שממלאים ומרוקנים      צילום: רונית סבירסקי

 

הרעיון נולד בעקבות מיצבי אור של דקר אזולאי שהוצבו ברחובות המרכזיים בירושלים וזכו להצלחה. אזולאי החליט להקים תערוכה של מיצבי אור, וידאו וסאונד. הוא אסף את אנשי הביצוע ומצא אמנים בארץ ובעולם שסייעו ליצור את החללים המיוחדים. אחד מהם הוא נמרוד וייס, ישראלי לשעבר שמשפחתו עזבה את הארץ לאוסטרליה כשהיה בן 6. הוא הקים במלבורן את סטודיו ENESS שמתמחה במיצבים אינטראקטיביים. צוות היוצרים הצליח להעמיד את התערוכה בפרק זמן של 3 חודשים והיא נפתחה במתחם פיס ארנה בירושלים.

 

המיצבים של סטודיו ENESS      צילום: רונית סבירסקי

 

תערוכת האינפיניטי מתאימה לתקופה הנוכחית ולרצון לברוח אל מקומות שבהם הדמיון מעמעם את המציאות. המתחם העגול של ארנה ירושלים חולק ל-8 חללים שכל אחד מהם עוסק בנושא אחר. כמעט כולם הם אינטראקטיביים ומגרים את המבקרים לפעולה. חלל עונות השנה שלא יועד לפעילות אינטראקטיבית הפך בעל כורחו לכזה. כדורי כסף בגדלים שונים פוזרו על רצפת החדר ומסביב הוקרנו על כל הקירות סרטי וידאו שמתעדים את עונות השנה, האביב, הקיץ, הסתיו והחורף. הילדים ובני הנוער הפכו את הכדורים למגרש משחקים, גלגלו אותם, קפצו עליהם והקפיצו באוויר. למפיקי התערוכה לא נותר אלא לשנות את העיצוב והם תלו את הכדורים מהתקרה. האפקט של השתקפות סרטי הווידאו ודמויות המבקרים על פני הכדורים נותר כפי שהיה גם כשהם תלויים בגובה.

 

כדורי הכסף ששינו מיקום      צילום: רונית סבירסקי

 

התערוכה מתפרשת על פני 1800 מטרים רבועים. מסדרון הכניסה מוקף מראות ופסי לד בתנועה מתמדת. משם נכנסים אל הרחבה הפנימית שבה מוצגות העבודות של סטודיו ENESS. רקדנית מתנפחת שנראית כמו פטרייה או ממטרה משנה צבעים ומפיקה צלילים כשעוברים בין רגליה. היא מתנשאת לגובה 10 מטרים והתאורה הפנימית שהותקנה בתוכה מגיבה לתנועות שמתרחשות סביבה.

 

כניסה בתנועה מתמדת    צילום: רונית סבירסקי

 

מראה במבוך – המראות יוצרות תחושה של מבוך אינסופי שבו דמויות המבקרים משתקפות בצורות שונות עם אפקטים מיוחדים. המראה במסיבה – חלל מוקף מראות ומן התקרה משתלשלים כדורי תאורה שנראים כמו כדורי רגל. המוזיקה מתפתחת מצלילים שקטים לקצב מקפיץ ושלל אורות שיוצרים אפקט של שיגור לחלל החיצון. בועות סבון מגיעות משום מקום ומשתלבות באווירת המסיבה. חלום אינטראקטיבי – מסכי מגע עצומים שמגיבים לתנועת המבקרים. ישנן נקודות הפעלה שצריך לגלות על המסך ושדרכן אפשר לתקשר וליצור אפקטים בשיתוף עם אנשים נוספים שנוגעים במסך.

 

נוגעים ומחברים בין אנשים     צילום: רונית סבירסקי

 

חלל קרני האור – קרני אור נשלחות מהתקרה אל הרצפה. כשיד חותכת את הקרן, התאורה משתנה וצלילים נשמעים בחלל. חלל הכדורים הקינטיים – 80 כדורים יורדים מהתקרה ועולים חזרה לצלילי מוזיקה. הם משנים צבעים ומשתקפים במשטחים הבוהקים שמקיפים אותם ומכפילים את מספרם לאינסוף.

 

80 כדורים עולים ויורדים    צילום: רונית סבירסקי

 

ההקרנות חוזרות על עצמן בלופים של 12 דקות כל אחת. אם נשארים להקרנה מלאה בכל מתחם, השהייה בתערוכה יכולה להימשך בין שעה ורבע לשעה וחצי. זו אינה תערוכה גדולה והמחיר הרשמי שלה יקר ועומד על 114 שקל לאדם. מומלץ לבדוק מבצעים של חברות כרטיסי אשראי ומועדונים. התערוכה תוצג עד 31 באוקטובר 2024 במתחם היכל הפיס ארנה בירושלים